0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Politika7. 10. 20182 minuty

Někdo málo, někdo méně, někdo 150 milionů

Čeští občané se stali svědky nejnákladnější kampaně v dějinách samostatného státu. Za rekordem stojí především Babišovo hnutí ANO. Jen v Praze utratilo za agitaci před komunálními a senátními volbami víc než jeho konkurenti po celé republice. Celkově za svou záplavu billboardů a mítinky nad gulášem a klobásami utratilo 150 milionů korun (viz graf).

To je výrazně nad devadesátimilionovým limitem, který zákon ukládá politickým stranám například při volbách do sněmovny. Pro komunální volby totiž žádný horní limit neplatí. Zákonodárci tím vyšli vstříc místním uskupením v malých městech a obcích. Administrativa spojená s vykazováním utracených peněz – vedení účetnictví či povinnost mít transparentní účet – by podle politologů mohla kandidáty od účasti ve volbách odrazovat. A to do takové míry, že by se v řadě malých obcí nemusely volby vůbec konat. Zároveň se v Česku volí do 6300 zastupitelstev. Uhlídat takové množství účtů (a nastavit u jednotlivých obcí smysluplný limit) by bylo podle tvůrců zákona nad možnostmi Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí. Ten má jinak kontrolu volebních účtů v gesci.

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Debata o tom, jak omezit stranické výdaje i v komunálních volbách, se nicméně vede. Současná kampaň ANO, které má výrazně větší finanční možnosti než jeho konkurenti, by ji mohla umocnit. „Dnes se…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc