Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Společnost Civilizace

Tah kečupem

Víte, jak se Heinz stal nejúspěšnějším kečupem na světě? Poslyšte historku, kde účinkují drogy, americký Baťa a nahnilá rajčata.

Poměry v americké velkovýrobě potravin na přelomu 19. a 20. století upomínaly ponejvíce na bandity z kovbojek. Továrníci do svého zboží cpali skoro cokoli: toxická aditiva nebo odpadky. Když Upton Sinclair vydal legendární román Džungle o životě v masném průmyslu, zákazníci se s hrůzou dozvěděli, jak vznikají jejich párky – a poptávka rázem spadla. Klíčovou ingredienci v „dětském utišujícím sirupu paní Winslowové“ tvořilo morfium. Volně se prodávaly všelijaké lektvary, na nichž nebylo ani slovo o tom, že obsahují opium či kokain.

Evropské země koncem 19. století postupně zaváděly standardy a inspekce, které v potravinářské džungli dělaly pořádek. Ale zákonodárci za „velkou louží“ mezi roky 1879–1906 stihli smést ze stolu asi dvě stě návrhů na podobnou legislativu. A když se do věci pustil šéfchemik ministerstva zemědělství Harvey Wiley, opět narazil na rozhodný nesouhlas potravinářských firem. Bály se, že je regule budou stát majlant.

Kromě jedné. Kečupář Henry Heinz pochopil, že má životní šanci. Jeho firma nejenže legislativu podpořila; dokonce vyslal své lidi, aby zákon v Kongresu prosazovali. Heinzové se už nějakou dobu snažili o pověst slušného výrobce. V továrnách měli čisto, po baťovsku se starali o své dělníky a také začali nabízet kečupy bez syntetických konzervantů. Trik spočíval v tom, že vyráběli z dobrých zralých…

I_obalka_R13_OPRAVA
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům týdeníku Respekt.
Odemkněte si všech 42 článků vydání zakoupením čísla nebo předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Předplatné bude automaticky prodlužováno. Funkci můžete kdykoli zrušit.

Rychlá online platba

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na predplatne@economia.cz nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den 
od 7.30 do 17.00, mimo pracovní dobu je k dispozici záznamník).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

I_obalka_R13_OPRAVA
Odemkněte tento článek
Získáte přístup ke všem 42 článkům z tohoto vydání.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte