Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Společnost Fokus

Digitální startup chce vést revoluci v transparentnosti maloobchodu

45_Provenance02_foto Provenance
Než ty ryby uvaříme, musíme poslat SMS do Provenance. (Indonéská vesnice Ambon, která se zapojila do projektu Provenance)

Jessi Baker, zakladatelka platformy pro blockchainovou technologii Provenance, si představuje, že v budoucnosti budou mít všechny hmotné výrobky svou digitální minulost a lidé si budou moci najít a ověřit původ zboží, jeho vlastnosti a majitele. Nastal čas nového svítání transparentnosti v maloobchodu?

Když Jessi Baker studovala na doktorát z počítačové vědy, uvědomila si, že její zamilovaný projekt je až příliš důležitý, než aby ho mohla přehlížet. Složení doktorátu odložila a plně se soustředila na Provenance.

Tato softwarová platforma slouží pro zjišťování, odkud zboží pochází a jeho shody s požadavky na etiku a udržitelnost. Slouží ke zlepšování transparentnosti dodavatelských řetězců a současně má propagovat značky, jež používají etické zdroje a které mají slušné pracovní podmínky, kvalitu a udržitelnost.

Základem Provenance je blockchainová technologie, nejznámější jako nástroj k provozování měny bitcoin, která nepoužívá papír, banky a nemá státní příslušnost. Blockchain slouží k zaznamenávání a ukládání obrovského množství dat o transakcích. Těmito daty, jež jsou unikátní a nelze je nijak pozměňovat, mohou být i smlouvy, stvrzenky a tabulky dodavatelů. Data z Provenance lze spojit s jakýmkoli fyzickým produktem, od kávových zrn po ryby, a to pomocí etiket, smart tagů a převodu do formátů pro webové stránky nebo aplikace. „Provenance přesvědčuje značky, aby dobrovolně zveřejňovaly data o svém dodavatelském řetězci,“ vysvětluje Baker. „Žádáme je, aby tato data ukázaly a sledovaly je a musí také nabídnout možnost, jak se dostat zpět, k původu materiálů. Tak můžeme ověřit etický původ zboží. Nejsme žádná organizace ve stylu WikiLeaks, která hledá to špatné. Chceme ukazovat podniky, jež se opravdu snaží jednat eticky.“

Provenance v roce 2016 dokončila půlroční sledování tuňáků, eticky ulovených v Indonésii. Rybáři posílali textové zprávy s popisem úlovků. Tato data byla pak přidána do blockchainů Provenance, čímž se k rybě, procházející dodavatelským řetězcem, přidala jakási „signatura“.

Supermarket Coop pak vykonal zkoušku zahrnující produkty ze systému Provenance a tým nyní pracuje s více než dvěma sty značek. Je mezi nimi také palírna Archie Rose, která sídlí v australském Sydney. Firma už dříve velmi ochotně pouštěla zákazníky „za kulisy“. O palírně je známo, že ukazuje celý výrobní proces, „od obilného zrna po lahev“.

Technické bariéry související s blockchainem už nejsou tak nepřekonatelné jako dříve, a to především díky explozi používání chytrých mobilů na celém světě. Operátoři oznámili, že jen v Africe se počet připojení pomocí chytrých mobilů na kontinentu v letech 2014–2016 zdvojnásobil a že dosáhl 226 milionů. V roce 2015 Mezinárodní telekomunikační unie odhadovala, že do konce toho roku bude on-line asi 3,2 miliardy lidí – téměř polovina světové populace.

Činnost Provenance však nepomáhá jen zákazníkům. Značky, které prokážou, že jejich dodavatelský řetězec vyhovuje požadavkům, si budou moci za své výrobky počítat víc. Transparentnost se stane konkurenční výhodou.

Hodnoty, jež lidé vnímají, se dnes mění a velmi cenná je autenticita, domnívá se Scott Ewings, ředitel londýnského studia pro vývoj produktů Big Radical. „Původ je důležitý ve velkém množství oborů, u jídla a pití obzvlášť. Extrémním příkladem je skandál s koňským masem z roku 2013.“

Dočkáme se toho, že značky, které neukážou transparentní dodavatelský řetězec, budou ostrakizovány? „Existuje spousta skutečností naznačujících, že nastupující generace se mnohem cílevědoměji zajímá o etiku a značky. Faleš lze snadno poznat a značku pak pomocí sociálních médií zničit,“ říká Ewings.

Provenance, která sídlí ve Velké Británii, nyní zaměstnává deset lidí ve čtyřech zemích a Baker se těší na všechny budoucí úkoly. Poznamenává, že etický certifikát má dnes necelé procento značek. „A my máme příležitost přispět ke změně. Chceme pomoci, aby bylo vidět, jak skvělou práci ti lidé dělají.“

Baker a její kolegové z Provenance se ale raději snaží pomáhat firmám, jež pracují řádně, než kritizovat ty, které se tak nechovají. „Chceme pomáhat tomu dobrému, chceme, aby se to dobré rychle šířilo.“

https://www.provenance.org

Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte