0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Kultura3. 12. 20168 minut

Lidový klasik Rousseau

Výstavou uměleckého samouka se naše Národní galerie vrací na mezinárodní scénu

V paláci Kinských na Staroměstském náměstí se u pokladny tvoří slušné fronty. Vstupné přitom nestojí zrovna málo (240 korun) a visí tu jen osmadvacet originálů od muže, kvůli němuž sem všichni směřují. Nadstandardní zájem o výstavu Celník/Douanier Rousseau: Malířův ztracený ráj ale není tou hlavní pozitivní zprávou, kterou o sobě pořádající Národní galerie v Praze aktuálně vydává. Mnohem důležitější je, že se expozicí konečně zařazuje tam, kam by vzhledem ke svým sbírkám, erudici, tradici i geografické poloze dávno měla patřit.

Výstavu nejslavnějšího naivního umělce připravila ve spolupráci s benátským Fondazione Musei Civici a pařížským Musée d’Orsay, kde proběhla její premiéra, respektive repríza. A i když má nyní třetí, finální zastávka na evropském turné osekanou podobu, pořád je to důkaz, že se instituce dlouho zaměstnaná především vnitřními problémy zapojuje do globálního kulturního provozu.

Reklama

Co půjčit a co ne

Je logické, že Praha nemohla být z příprav výstavy hledající skrz práce Henriho Juliena Félixe Rousseaua (1844–1910) autorovy inspirátory a následovníky vynechána. Právě v Národní galerii se totiž nachází klíčový malířův obraz. Dílo Já, portrét-krajina z roku 1890, kterým se výtvarný autodidakt pózující sám sobě v černém baretu s paletou v ruce před přístavem u Louvru s Eiffelovou věží v pozadí definitivně přihlásil ke svým uměleckým ambicím. A který Československo v roce 1923 zakoupilo pro svou budoucí Národní galerii v rámci…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc