Worker works on the electrified light rail transit construction site in Ethiopia's capital Addis…
A worker works on the electrified light rail transit construction site in Ethiopia's capital Addis Ababa, December 16, 2014. Ethiopia expects to complete the Chinese-backed construction of a $475 million metro rail system in the capital Addis Ababa next month, the head of the project said. The project, built by China Railway Engineering Corporation (CREC) and mostly financed through a loan from China's Exim Bank, is a rarity on a continent plagued by poor transport links. The metro system will transform the lives of the more than 5 million people in the capital, where commuters currently wait in long queues before they are crammed onto buses and minivans. Picture taken December 16, 2014. REUTERS/Tiksa Negeri (ETHIOPIA - Tags: BUSINESS TRANSPORT POLITICS) - RTR4ILKC • Autor: REUTERS

Etiopské hlavní město Addis Abeba není jen takovým africkým Bruselem, tedy sídlem Africké unie, ale od loňského roku i prvním africkým městem s metrem. Tedy „metrem“ – je to nadzemka, která je označovaná jako metro. Od září 2015 jezdí v Addis Abebě dvě linky, severojižní a západovýchodní, které křižují město, celkem má 39 stanic a podle původních představ má přepravit až 15 tisíc cestujících za hodinu v jednom směru. Výstavba trvala tři roky a stála bezmála 500 milionů dolarů, etiopská vláda na ni obdržela půjčku od státní čínské Exportní a importní banky.

Do spuštění metra dopravu v Addis Abebě zajišťovaly výhradně taxíky, tedy buď staré minibusy toyota, do nichž se vejde přes 15 cestujících, nebo ještě starší modré „žigulíky“, nesmrtelné ojeté lady dovezené z Evropy. Rozdíl je v tom, že za jízdu v minibusu zaplatíte několik birrů (1 birr = cca 1,2 Kč), zatímco za taxi třeba i několik stovek. Doprava v Addis Abebě se nijak neliší od dopravy v každém velkém africkém městě, to znamená, že se ráno a odpoledne opakuje peklo nekonečných zácp a někdy je lepší jít raději pěšky. Sice se říká, že „čas je dar Afriky“, ale občas musí být člověk včas na schůzce, takže si rozmyslí, zda strávit hodinu ve frontě na minibus a pak další hodinu v minibusu, nebo jít pěšky a být na místě (skoro) včas.

Smyslem „metra“ v Addis Abebě bylo zmenšit tyto zácpy a tím i vylepšit ovzduší, protože zápach z aut je mnohdy těžko snesitelný, a vyhnat aspoň část minibusů ze silnic. Za tímto účelem se…

Respekt-31
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům týdeníku Respekt.
Odemkněte si všech 45 článků vydání zakoupením čísla nebo předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Předplatné bude automaticky prodlužováno. Funkci můžete kdykoli zrušit.

Rychlá online platba

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na predplatne@economia.cz nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den 
od 7.30 do 17.00, mimo pracovní dobu je k dispozici záznamník).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

Respekt-31
Odemkněte tento článek
Získáte přístup ke všem 45 článkům z tohoto vydání.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na web@respekt.cz.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte