Písně městských dřevorubců
V roce 2015 český pop houfně opustil metropoli a odešel do lesa
Zabil jsem v lese jelena. Bez nenávisti, bez jména. Když přišel dolů k řece pít, krev teče do vody, v srdci klid,“ tak zní refrén hitové skladby Jelen stejnojmenné kapely. Je to výjev plný chlapské rozhodnosti, splynutí s přírodou, instinktů lovce a chladu, s nímž se rozhoduje o životě a smrti. Zároveň je to přesně ten typ primárního zážitku, se kterým dnešní muž takřka nepřichází do styku. V podání kapely Jelen navíc doprovázený tepajícím podáním country, bluegrassu a irské hudby, které sbližuje staletí staré žánry s tanečním klubem.
Od okamžiku, kdy na jaře získali hudební cenu Anděl coby objev roku, má za sebou kapela hvězdný rok s turné, které minulý týden vyvrcholilo beznadějně vyprodaným pražským koncertem. A nejde pouze o ně – počínaje etablovaným projektem Ďáblovo stádo, přes loňské, Šumavou inspirované album Anety Langerové až po zpěváka Sebastiana, autora teenagerského slaďáku Toulavá, jenž má aktuálně na YouTube k devíti milionům zhlédnutí. Máme tu co do činění stále více s hudebníky, kteří nemají trampské kořeny přesto s odpovídajícím nástrojovým obsazením a malebnými videoklipy objevují přírodní estetiku. Směle tak lze prohlásit, že 2015 byl rok, kdy se český pop houfně sebral a odešel do lesa.
Internetová sláva


Částečně to koresponduje s modernizací žánru, kterou v minulých sezonách provedli hudebníci typu Mumford & Sons za pomoci charakteristického zvuku bendža a kopáku, nebo v disko podobě švédský DJ a producent Avicii. A zároveň to dokonale…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu
Mohlo by vás zajímat
Každé varhany mají svou osobnost
Katedrála svatého Víta se po sto letech dočkala nového hudebního nástroje. Zdejší varhany v ničem nepřipomínají hudební nástroj, jaký najdeme na kůru typického českého kostela. Ten zpravidla tvoří několik dřevěných skříní umístěných vedle sebe, nástroj „levitující“ ve svatém Vítu má ale kovové píšťaly obnažené a spojené do jedné řady, jejíž konce jsou připevněné přímo ke stěnám chrámu. Čelo varhan, které návštěvník vidí odspoda, pak svým tvarem připomíná jakousi obří Panovu flétnu ve tvaru motýla. Nástroj je po mnoha odkladech konečně hotový a právě probíhá jeho ladění.









