Česko je zemí inženýrů, techniků, traduje se. Auto má být jedním z jeho novodobých symbolů. Hodně se tu vyrábí, kupují, používají. Škoda Auto je chlouba hospodářství. Velké zálibě v autech se přizpůsobují i stavební plány: hustou dálniční síť měli Češi nakreslenou už v době, kdy ještě většina netušila, jak pořádné svezení v autě chutná.

Jenže teď se v zemi inženýrů vyskytla komplikace: na rozdíl od výroby aut, na kterou tady dohlížejí cizinci, „výrobu“ dálnic si řídí Češi sami a ne zrovna dobře. Řada důležitých staveb má dávno po termínu, aniž by se koplo do země (více v článku na straně 17).

Příběh českých dálnic tak do značné míry naplňuje heslo „kdo chce moc, nemívá nic“. Kdyby se Jihočeši v devadesátých letech minulého století spokojili s doděláním trochu delší, ale již zčásti hotové a ne tak problematické (méně mostů, méně obcí) dálnice z Budějovic do Prahy po levém břehu Vltavy přes Písek, už ji mohli mít hotovou. Jenže oni chtěli dálnice dvě – i tu od Vltavy vpravo přes Tábor. Proto nemají ani jednu. Podobných případů je víc.

K čemu?

Česko se v počátcích budování kapitalismu snadno smířilo s tím, že nebude mít německé univerzity. Trvalo ale na tom, že chce mít německé dálnice, a bylo ochotné si je zaplatit. Jenže ambice se ukázaly značně nadsazené.

Nikdo už neví, kolik peněz a času by se ušetřilo tím, kdyby se stát rozhodl pro nějakou levnou variantu modernizace silniční sítě. To mohlo znamenat rozšíření dnešních tahů, někde přidání dvou pruhů,…

Respekt 33/2015
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům týdeníku Respekt.
Odemkněte si všech 42 článků vydání zakoupením čísla nebo předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Předplatné bude automaticky prodlužováno. Funkci můžete kdykoli zrušit.

Rychlá online platba

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na predplatne@economia.cz nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den 
od 7.30 do 17.00, mimo pracovní dobu je k dispozici záznamník).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

Respekt 33/2015
Odemkněte tento článek
Získáte přístup ke všem 42 článkům z tohoto vydání.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na web@respekt.cz.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Marek Švehla

zástupce šéfredaktora

svehla
Přečtěte si více článků od tohoto autora/autorky. Od roku 1994 jich napsal/a 2278

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte