Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura, Výtvarné umění

V jejich světle a v jejich stínu

V Olomouci připomínají průkopnické dílo Ludmily Padrtové, nad nímž chtěla sama zavřít vodu

Důstojné navázání na zbylé torzo. (díla z let 1957 a 2012) • Autor: repro z katalogu Ludmila Ladrtová / Gesto, pohyb, barva
Důstojné navázání na zbylé torzo. (díla z let 1957 a 2012) • Autor: repro z katalogu Ludmila Ladrtová / Gesto, pohyb, barva
Důstojné navázání na zbylé torzo. (díla z let 1957 a 2012) • Autor: repro z katalogu Ludmila Ladrtová / Gesto, pohyb, barva
Důstojné navázání na zbylé torzo. (díla z let 1957 a 2012) • Autor: repro z katalogu Ludmila Ladrtová / Gesto, pohyb, barva

Pod rukama mu za život prošlo nepočítaně obrazů, ale před tímhle zůstal stát v rozpacích: rukopis mu vůbec nic neříkal, dataci díla neznámého autora pouze odhadoval někam k šedesátým letům 20. století. V roce 1996 stál kunsthistorik Jiří Valoch u velkého objevu. Ono obdélníkové abstraktní plátno, které uviděl při návštěvě bytu své kamarádky, vytvořila Ludmila Padrtová. Žena renomovaného teoretika Jiřího Padrty, již sice Valoch léta znal, nicméně netušil, že by někdy něco namalovala. Natož něco takhle překvapivého. Když pak navíc zjistil, že nejde o obraz až z šesté dekády, ale o deset let starší, došlo mu, že je nutné zase trošku přepsat dějiny našeho umění.

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 45 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].