Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Společnost Fokus

Zachytit Česko

Erika Hníková
Erika Hníková • Autor: Ilustrace – Pavel Reisenauer

Film dánského dokumentaristy Jorgena Letha 66 výjevů z Ameriky (1981) je ve světě uznáván jako zásadní dílo kinematografie. Filmovému básníkovi se podařilo v šedesáti šesti statických záběrech postihnout podstatu tehdejšího západního světa: vnitřek lednice narvaný k prasknutí typickými americkými potravinami, motel u osmiproudové dálnice, Andy Warhol, jak jí hamburger, velký celek prérie… Každou scénu komentuje mužský hlas jednoduše udáním místa a času. Jednotlivé statické záběry divákům připadají, jako by byly náhodně vytržené z americké reality, ve svém celku ale podávají vysoce emblematický obraz Spojených států.

Erika Hníková
Erika Hníková • Autor: Ilustrace – Pavel Reisenauer
V roce 1999 se Jorgen Leth rozhodl film natočit znovu, přetočit ho. A tak vznikl film Nové výjevy z Ameriky, ohraničující americký svět o dvacet let později.

Celou Lethovou tvorbou prostupuje téma hravosti. V jedné své básni píše: „Hraji si, mohu dělat cokoli. Nic není zakázáno. Vytvářím si svůj vlastní svět.“ Někdy, na cestách, kdy je duše vytržena z našeho prostoru a není bombardována českou realitou, přemýšlím o tom, jak by vypadal Lethův film o České republice, o nás. Jaké výjevy by do „českého antropologického filmu“ nezapomněl dát hravý mistr obrazu a slova Jorgen Leth? Věnoval by se spíše českému charakteru, lokální politické scéně, nebo našemu ostudnému postavení v Evropské unii? Dal by do filmu dlouhý statický záběr zívající prodavačky, která vám vynadá, když po ní něco chcete, a doplnil jej suchým komentářem: Praha, 3 hodiny odpoledne; nebo by týmž komentářem doprovodil záběr na prezidentský stůl s několika otevřenými plnicími pery, avšak bez prezidenta? A co třeba jiné stoly, které jsou k vidění v chebském muzeu, stoly plné různých druhů těch pravých českých knedlíků na výstavě Český knedlík 2009? Možná že by se zaměřil na jinou českou specialitu, kradení kovových cedulek, a natočil statický záběr terezínské zdi, ze které zmizely stovky destiček se jmény obětí… Nebo by do filmu zařadil dlouhý obraz zdevastované krajiny v severních Čechách. Určitě by vymyslel překrásné a zároveň hluboké výjevy. Moc by mě zajímalo, jak bychom na ně reagovali.

Koncem října bude Leth na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě. Organizátoři, inspirovaní jeho filmem Pět překážek, mu vymysleli pět úkolů, které tu musí splnit. Třeba se filmové básně o Česku nakonec dočkáme.

Příště píše Hana Librová.

Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte