Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

K věci

Přísnost je na nic

Hovořili jsme s expertkou na školství Janou Strakovou ze Sociologického ústavu AV ČR.

  • Autor: Respekt
• Autor: Respekt
Fotografie: Jana Straková - Autor: Karel Cudlín • Autor: Respekt
Fotografie: Jana Straková - Autor: Karel Cudlín • Autor: Respekt

Mezinárodní výzkumy přinesly překvapivé zjištění: zdejší žáci základních škol oproti předchozím letům výrazně propadli ve znalostech matematiky a přírodních věd a ve schopnosti pracovat s informacemi. O tom, co to způsobilo a jak tento „sešup“ zastavit, jsme hovořili s expertkou na školství Janou Strakovou ze Sociologického ústavu AV ČR.

Jak si propad vysvětlujete?

Myslím, že si neuvědomujeme, jak moc se svět v posledních letech změnil, a že spolu s tím se tedy nutně musely proměnit i děti a jejich potřeby. Změny v projevech dětí vnímáme spíše jako něco závadného, čemu by bylo potřeba zamezit, než jako realitu, se kterou je potřeba pracovat. Mnozí učitelé, ale i rodiče často volají po důslednějším uplatňování autority učitele, větší přísnosti a domnívají se, že s jejich pomocí bude možno zachovat školu takovou, jaá byla dříve. To ale není možné. Děti mají daleko více příležitostí k rozmanitým zábavným aktivitám, jsou sebevědomější, svobodnější, protože taková je celá společnost.

Jak by na to měli učitelé reagovat?

Musí si uvědomit, že není v jejich silách děti změnit. Skuhrání k ničemu pozitivnímu nepovede. Je potřeba změnit přístup k dětem i k výuce.

Jak?

Učitelé si musí osvojit takové výukové metody, které jim umožní děti více zaujmout.

Proč se jim to zatím nedaří…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 57 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].