Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Glosa

Bublifuk a „racionální“ trhy

David Navrátil
David Navrátil • Autor: Ilustrace – Pavel Reisenauer

Snad každý si z dětství pamatuje bublifuk. Pokud ne, tak „vševědoucí“ Wikipedie napoví: „Bublifuk je nástroj na tvorbu bublin. Jedná se o oblíbenou dětskou hračku určenou nejen pro děti, ale i starší populaci.“ Starší populaci buď postačí pro tvorbu bublin bublifuk, nebo se vydá sofistikovanější cestou a vytvoří bublinu finanční. Aktuálně zažíváme splasknutí bubliny na trhu finančních derivátů a na trhu nemovitostí, ale bublina může vzniknout i na trhu tulipánů jako v roce 1637 v Nizozemsku.

David Navrátil
David Navrátil • Autor: Ilustrace – Pavel Reisenauer
Se splasknutím aktuální bubliny se objevují nápady, jak zabránit, aby už nikdy nic takového nenastalo. Jde skutečně zabránit tvorbě bublin a jejich následným bolestným splasknutím? Odpověď nabízí tzv. experimentální ekonomie. Tato odnož ekonomie se snaží sledovat chování lidí v různých modelových situacích a potvrzovat či vyvracet vzorce chování lidí, které předpokládá ekonomická teorie, případně definovat vzorce nové.

Práce ekonomů Vernona Smithe, Reshmaana HussamaDavida Portera se zabývá právě otázkou, zda jsou lidé schopni poučit se ze svých chyb a neopakovat je. Vytvořili umělý akciový trh a obchodníci měli mezi sebou obchodovat jednu akcii. Oproti skutečnosti zcela jednoduchý svět. Nicméně i v tomto jednoduchém světě obchodníci nejdříve podhodnotili cenu akcie pod její rovnovážnou hodnotu, aby potom její cenu vyhnali vysoko nad. Ve druhém kole experimentu výzkumníci ponechali podmínky nezměněny. Jinými slovy chtěli vědět, zda se lidé poučí. Podhodnocení a následné nadhodnocení ovšem nastalo i při druhém kole, nicméně bylo menší a účastníci dříve rozpoznali, že jde o bublinu. V dalších opakováních se odchylky neustále zmenšovaly. Že by nás čekal optimistický závěr? Ovšem výzkumníci testovali, jak se změní chování v případě jiných podmínek na trhu (jiný typ trhu nebo aktiva byl aproximován vyšší nejistotou a byl testován efekt peněžní expanze). A ejhle, poznatky z předchozích kol byly zapomenuty a opět jsme mohli vidět nadhodnocení ceny akcie neboli bublinu.

Jaké z toho plynou závěry? Pro zabránění vzniku bublin na finančních trzích je nutné, aby se svět, ve kterém trh funguje, nezměnil. Neměnný svět je natolik iluzorní předpoklad, že je nutné dnes skončit pesimisticky. Bubliny byly, jsou a budou našimi společníky. V dětství i v dospělosti.

Autor je hlavním ekonomem České spořitelny.

Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte