0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Kultura26. 4. 20095 minut

Nekrolog za kus Vysočiny

  • Autor: Respekt
• Autor: Respekt

Doležal venkov neidealizuje, píše o konkrétních místech a lidech

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

  • Autor: Respekt
• Autor: Respekt

Poslední krátký prozaický záznam knihy básníka

Miloše Doležala

Bodla stínu do hrudního koše (s podtitulem „črty z krabatiny“) končí na hřbitově: je podvečer po pohřbu starého strýce, hrobníci už mají zaházeno, lopaty opřené o pomník, starší pohání mladšího pomocníka, dělej, ať to stihnem sbalit do soumraku.

„Na náhrobcích kolem si všímám jmen – Marie Rutová, hrobař Kluch, hostinská Tonička Koubská, Karel Roček, Josef Karel, holič Vošický, Olina – všichni samotáři z paseckých chalup.“

Doležal napsal nekrolog na ně a současně na zaniklý vysočinský svět poblíž Humpolce a Ledče nad Sázavou, na svět, který pokračuje už jen ve vzpomínkách a v nočních přízracích.

Začne-li současný český poeta básnit o venkově, je většinou dobré být ve střehu – a jakmile čtenář narazí na „bílé klenby chlévů“, „osamělé kříže v polích“ nebo na „zamžená okna starých statků“ (profláklých vesnických atributů by se našlo pětkrát tolik), asi by měl sbírku strčit někam mezi bedekry a reklamní letáky. Venkov v polistopadové poezii bývá specifický kýč, sepisovaný nikoli výjimečně městskými lidmi, jakási intelektuální varianta chalupářství, v níž plní poetické ornamenty stejnou funkci jako lakovaná loukoťová kola na zdech,…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc