Pozvi přátele na čaj
Prý to byl československý zvyk, otevírat svůj dům blízkým i vzdáleným přátelům a vytvářet v něm svobodomyslné komunity libující si v popíjení čaje. Alespoň podle Lou Reeda, který tohle tvrdí na desce Songs for Drella, již v roce 1990 věnoval Andymu Warholovi. Jeho milovaná Drákulka tehdy už byla tři roky po smrti a z jejího života se stal sled více či méně nadnesených legendárních historek, jež mají k pravdě podobně daleko jako Reedova slova o naší komunistické realitě. Nicméně něco tu z Warhola zůstalo v originálním, neupraveném stavu. Jeho dílo.
Prý to byl československý zvyk, otevírat svůj dům blízkým i vzdáleným přátelům a vytvářet v něm svobodomyslné komunity libující si v popíjení čaje. Alespoň podle Lou Reeda, který tohle tvrdí na desce Songs for Drella, již v roce 1990 věnoval Andymu Warholovi. Jeho milovaná Drákulka (Warholova přezdívka Drella byla složeninou ze slov Dracula a Cinderella, tedy Drákula a Popelka) tehdy už byla tři roky po smrti a z jejího života se stal sled více či méně nadnesených legendárních historek, jež mají k pravdě podobně daleko jako Reedova slova o naší komunistické realitě. Nicméně něco tu z Warhola zůstalo v originálním, neupraveném stavu. Jeho dílo.
I když i tohle je dost relativní věc. Stačí se teď zajít podívat na přehlídku jeho experimentálních filmů Motion Pictures do pražské Galerie Rudolfinum. Snímky, Warholem původně promítané na bílé prostěradlo vrčivou promítačkou se slabou žárovkou, tu běží ve vypiplané zdigitalizované podobě, spíš než filmy připomínají lehce se pohybující závěsné obrazy a pro ulehčení diváckého zážitku jsou v přepychovém prostředí neorenesanční galerie zkrácené na snesitelnou stopáž.
Tanec svatého Víta
Kdo někdy navštívil slovenské Medzilaborce, ten na ten pohled nikdy nezapomene. V panelákovém městečku pár kilometrů od hranic s Polskem a Ukrajinou stojí pestrobarevně pomalovaný kulturák, ve kterém od roku 1991…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu