Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Nenašli jste, co hledáte?

Napište na [email protected]

Vaše otázky

Mohou motocykly a tuningově upravená auta překračovat limity pro hlučnost nebo emise?

Jsou nějak regulovány sportovní motocykly z hlediska hlukových a emisních limitů?

Jsou nějak regulovány sportovní motocykly z hlediska hlukových a emisních limitů? Bydlím na Vinohradské třídě v Praze a vím, že jsou motocykly stejně hlučné jako tramvaje či autobusy. Ty ale mají většinou zakázaný vjezd do center měst, národních parků či rezervací. Uvažuje ministerstvo dopravy o větší regulaci?

KAROLÍNA BRABCOVÁ, PRAHA

Vozidel se svévolně zvýšenou hlučností jsou na českých komunikacích desetitisíce. Co na to říká a co plánuje ministerstvo dopravy, ministerstvo vnitra a policie? Jak stát pohlíží na tuningový byznys, je-li jeho podstatou přeměna normálních vozidel na nepoužitelná?

KAREL MELECKÝ, OPAVA

Ptali jsme se Ladislava Krupičky z Ústředního automotoklubu ČR a Jakuba Ptačinského z tiskového odboru ministerstva dopravy:

Obecně platí, že pokud se jakékoli motorové vozidlo pohybuje v běžném silničním provozu, jsou pro ně závazné normální zákony a vyhlášky pro provoz po pozemních komunikacích. Tudíž i emisní a hlukové limity.

Pro určité typy sportovních motocyklů mohou platit výjimky schválené příslušnými úřady – motocykly mohou tedy mít například vlastní hlukové limity, nicméně ty platí pouze tehdy, když se pohybují ve vymezené oblasti – například na sportovním okruhu.

Pokud jde o tuningové úpravy, i ty se mohou pohybovat pouze v rozmezí stanoveném platnými zákony a vyhláškami. Majitel vozu si tedy například může u auta vyměnit výfuk, ale pouze za takový typ, který je u daného vozidla povolený, a s tím, že nebude překračovat povolenou hlučnost.

Dodržování těchto pravidel kontroluje policie. Když zjistí překročení povolených limitů, může po majiteli vozidla vymáhat úpravy, které uvedou vůz do původního stavu.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

Text vyšel v Respektu 38/2008 pod titulkem Mohou motocykly a tuningově upravená auta překračovat limity pro hlučnost nebo emise?