Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Editorial

Anketa

Anketa na téma stoupajících cen pohonných hmot.

  • Autor: Respekt
• Autor: Respekt
Fotografie: Pavel Kohout - Autor: ISIFA • Autor: Respekt
Fotografie: Pavel Kohout - Autor: ISIFA • Autor: Respekt

Pavel Kohout

ekonom

S rostoucími cenami pohonných hmot roste i objem daně z přidané hodnoty, kterou stát vybere. Myšlenka, že by stát mohl občanům část těchto peněz vrátit formou alespoň dočasného snížení spotřební daně, proto možná není tak populistická, jak na první pohled vypadá. Existuje ale lepší možnost: stát by mohl výjimečně udělat něco pro občany a přebytek DPH vybraný z pohonných hmot investovat do záchytných parkovišť a veřejné dopravy ve velkých městech. Zejména v Praze je to dnes katastrofa: řidiči jsou nepřetržitě šikanováni odtahovými službami a ve stále špinavějším metru běhají potkani – doslova.

Markéta Šichtařová

ekonomka

Tudy cesta nevede. Musíme hledat zdroj problémů. Zjednodušeně řečeno problémy amerického hypotečního trhu nastartovaly propad dolaru a ten zase vychýlil z rovnováhy globální finanční trhy. Investoři začali investovat do všeho neamerického – hlavně do komodit a energií. Dokud bude pokračovat nynější rozvrat finančních trhů, cena ropy a benzinu poroste. Snížení spotřební daně může pouze dočasně pohonné hmoty zlevnit, dlouhodobě ale povede k tomu, že bude menší motivace přecházet na alternativní pohon. Tudíž se agonie jenom protáhne.

Miroslav Kalousek

ministr financí

Snížení spotřební daně by nic nevyřešilo. Cena nafty a benzinu se dlouhodobě odvíjí od ceny ropy, proto by se jednalo jen o krátkodobý krok s populistickým podtextem a s obtížně odhadnutelným dopadem na konečnou cenu. Navíc je třeba si uvědomit, že spotřební daň je stanovena specificky, tj. částkou na fyzikální jednotku (zde na 1000 litrů), to znamená, že se s růstem ceny podíl spotřební daně na konečné ceně benzinu snižuje.

Jan Švejnar

ekonom

Jestliže je ropy nedostatek, měla by se naopak cena za pohonné hmoty nechat vysoká, aby se zamezilo ještě většímu nedostatku. Snížení spotřební daně by totiž znamenalo i snížení ceny za naftu a benzin, a tudíž by se ještě více zvýšila poptávka po komoditě, které je nedostatek. Spotřební daň z nafty a benzinu by se měla dokonce ještě zvýšit. Tím vzroste i daň z příjmu, kterou stát vybere. Tyto finance by se pak mohly využít jinak – v inovacích v dopravě, do vývoje nových technologií…

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

Text vyšel v Respektu 24/2008 pod titulkem Anketa