Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Trendy

Vana pro osmdesátníky

„Vám asi nebylo osmdesát?“ odpovídá Jindřich Vařecha trochu jízlivě na otázku, jak se mu vstupuje do vany. Jemu osmdesát je a do vany vstupuje nerad, tak jako většina starších lidí.

  • Autor: Respekt
• Autor: Respekt
Fotografie: Vana, která neděsí. - Autor: foto Ravak • Autor: Respekt
Fotografie: Vana, která neděsí. - Autor: foto Ravak • Autor: Respekt

„Vám asi nebylo osmdesát?“ odpovídá Jindřich Vařecha trochu jízlivě na otázku, jak se mu vstupuje do vany. Jemu osmdesát je a do vany vstupuje nerad, tak jako většina starších lidí. Má ovšem jednu výhodu: je majitelem firmy Ravak, která vyrábí vybavení koupelen. Pro staré lidi vyvinula několik zlepšení, naposledy vanu Safe.

Vstupuje se do ní jinak a lépe. Má nižší okraj, nemá ostré hrany a hlavně, člověk si nejprve sedne na roh a nohy přehodí dovnitř. Navrhl ji mladý designér Kryštof Nosál, zkušenosti hledal u starých lidí i u těch, kdo se o ně starají. Mezi jeho konzultanty byla i Jitka Kadlecová, která je upoutána na invalidní vozík a věnuje se zlepšování domácností seniorů a postižených. Z vlastní i jejich zkušenosti ví: „Koupelna je vysloveně nebezpečné místo. Hluboká hladká vana, kolem ní sokl s ostrými hranami, vlhké dlaždičky. Uklouznout, rozbít si hlavu, uvíznout ve vaně, člověk má hned několik možností, jak si ublížit. Staří lidé mívají strach z upadnutí, proto se bojí a odmítají koupat,“ vysvětluje.

Trochu pomoci mohou různá madla a protiskluzové podložky, které jsou většinou stejně nevzhledné jako samo označení „zdravotní pomůcka“. I v tom je nová vana jiná. Je poměrně drahá, stojí přes deset tisíc korun. A je to současný, pěkný design. Ačkoliv po Evropě se už léta mluví o tom, že dnešní senioři jsou mnohem vybíravější a marnotratnější než kdy dřív, v Česku se o tom prozatím hlavně teoretizovalo. Pro starší lidi není na trhu skoro nic: třeba ani vhodný mobil či pračka. Přitom už i český senior by zřejmě docela rád investoval.

Společnost OMD Czech udělala na toto téma výzkum. Zjistila, že starší lidé projevují ochotu utrácet: kupříkladu za auto, kosmetiku, časopisy, elektroniku. Za vybavení bytu hodně utrácejí mezi padesátým a šedesátým rokem, když děti odejdou z domova a oni si chystají bydlení na další životní etapu. Nový výzkum dostal název Projekt UFO. Je to zkratka anglického „Understanding Fifties and Over“. A celkem to prý vystihuje, že spotřebitel senior je pro výrobce a marketing něco jako zelená zrůdička z Marsu.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].