0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Editorial28. 8. 20073 minuty

Anketa: Od kolika let by se děti na českých školách měly učit cizí jazyky?

Anketa o výuce cizích jazyků

Fotografie: Gabriela Baladová • Autor: Respekt
Fotografie: Gabriela Baladová
Fotografie: Gabriela Baladová • Autor: Respekt

GABRIELA BALADOVÁ

Výzkumný ústav pedagogický
Systematicky by to mělo být v době, kdy žáci zvládají číst a psát v rodné řeči, tj. od 3. ročníku. Nesystematicky, pomocí písní, básniček, říkanek a her, hned jak začnou mluvit. Moje neteř byla s rodiči tři roky v Německu. Chodila tam do školky, a když se vrátili, mluvila se všemi česky, s hračkami německy. Němčinu ve škole se pak učila snadněji a vyhrávala jazykové soutěže. Moje dcera se v pěti letech naučila anglickou básničku, dodnes si ji pamatuje… Schopnost naučit se cizí jazyk a rozlišit ho od rodného je už v předškolním věku.

LIBUŠE VLKOVÁ

ředitelka Základní školy nám. Curieových

Na naší škole učíme od 1. ročníku anglický jazyk ve třech úrovních podle zkušenosti s jazykem. Rozřadili jsme děti pomocí obrázkového testu a ukazuje se, že to byl krok správným směrem. Prostupnost mezi jednotlivými skupinami motivuje k vyšším výkonům a zároveň předchází stresům. Na základní škole by se měly vyučovat dva až tři jazyky, ale ne pro všechny. Jeden z nich jako volnočasová aktivita. Druhý cizí jazyk by měl být ovlivněn zájmem, profesní orientací či rodinným prostředím dítěte.

ANTONÍN HLAVÁČEK

katedra rusistiky a lingvodidaktiky PedF UK

Začít je možné už v mateřské škole, současná praxe však ukazuje, že raný začátek výuky jazyků sám o…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc