Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Kultura Kulturní servis

Ztraceni sami v sobě

Úmrtí dvou kinematografických velikánů – Ingmara Bergmana a Michelangela Antonioniho – dalo v uplynulých dvou týdnech novinářům mnoho prostoru k úvahám nad tím, kam se od dob jejich vrcholné slávy posunulo filmové umění.

2007-1541-mobr-25TV01R332007.gif
2007–1541-mobr-25TV01R332007.gif • Autor: Respekt

2007-1541-vobr-25TV01R332007.jpg
Fotografie: Michelangelo Antonioni. Profimedia.cz • Autor: Respekt

Úmrtí dvou kinematografických velikánů – Ingmara Bergmana a Michelangela Antonioniho – dalo v uplynulých dvou týdnech novinářům mnoho prostoru k úvahám nad tím, kam se od dob jejich vrcholné slávy posunulo filmové umění. Diváci České televize si budou moci udělat vlastní názor po tři čtvrteční večery. Nejdříve se dvěma svými výlety do hlubin ženské duše připomene švédský titán ve snímcích Persona (1966) a Šepoty a výkřiky (1972). Po týdenní pauze se na začátku září budeme moci ponořit do frivolní atmosféry Londýna konce šedesátých let ve slavné Antonioniho Zvětšenině (1967).

Čtyřicet let interpretací

Ingmara Bergmana podle jeho vlastních slov silně formovalo dětství v rodině přísného protestantského pastora. Naučil se prý brzy nasazovat ochrannou masku – personu, která mu umožňovala přetvařovat se před bližními. Otázka lidské přetvářky v protikladu k věrnosti sobě samému je základním tématem jednoho z Bergmanových nejneuchopitelnějších filmů.

Film Persona natočil nedlouho poté, co prodělal vážnou chorobu, během níž se ocitl na hranici života a smrti. Vše začíná velmi neobvyklým prologem, jakýmsi rozumově neuchopitelným sledem zdánlivě nesouvisejících bizarních sekvencí. Sledujeme postupně záběry pavouka, zkrvavené ruky, do které kdosi po vzoru ukřižování Ježíše zatlouká hřebík, ostré hroty mříže či krátké flashbacky ze staré…

200733-vobr-01_obalka_velka.gif
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům týdeníku Respekt.
Odemkněte si všech 46 článků vydání zakoupením čísla nebo předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Předplatné bude automaticky prodlužováno. Funkci můžete kdykoli zrušit.

Rychlá online platba

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na predplatne@economia.cz nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den 
od 7.30 do 17.00, mimo pracovní dobu je k dispozici záznamník).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

200733-vobr-01_obalka_velka.gif
Odemkněte tento článek
Získáte přístup ke všem 46 článkům z tohoto vydání.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte