Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Potřebují novináři webšerifa?

Česká internetová žurnalistika se pomalu vymaňuje z role malého děcka, kterého velcí sourozenci tisk a televize neberou moc vážně.

Autor fotografie: Archiv • Autor: Respekt
Autor fotografie: Archiv • Autor: Respekt

Česká internetová žurnalistika se pomalu vymaňuje z role malého děcka, které velcí sourozenci tisk a televize neberou moc vážně. Především díky Aktuálně.cz a iDNES.cz se ukazuje, jak silná může být. Stále je ale častý názor, že webové zpravodajství snese ledacos a že má nižší nároky na kvalitu a etiku než ostatní média. Důležitý krok na cestě za dospělostí může být etický kodex internetové žurnalistiky.

S nápadem kultivovat webové zpravodajství přišel nyní šéfredaktor serveru Lupa.cz Aleš Miklík. „Pokud by se širokou a otevřenou diskusí odborníků a novinářů samotných podařilo vytvořit etický kodex pro internetové novináře,“ píše ve své glose, „mohla by se nabídka informací na webu značně zpřehlednit tím, který titul by se k jeho dodržování přihlásil.“ Etický kodex by nebyl příkazem pro každého, kdo píše na internetu, spíše dobrovolným odznakem stavovské hrdosti a manifestem, že médium na sebe klade vysoké nároky.

Nápad vytvořit kodex online žurnalistiky zatím vyvolává rozporuplné reakce. Šéfredaktor největšího slovenského zpravodajského webu SME.sk Tomáš Bella v komentářích pod glosou hned přislíbil, že se do projektu zapojí. Oproti tomu šéf serveru iHNed.cz Daniel Dočekal je skeptičtější. „Novinařina je prostě novinařina. A pokud má ‚internetová novinařina‘ nějaké problémy, tak na to není potřeba nic specifického – je na to potřeba přistupovat…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 50 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].