Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Zahraničí

Kdo chce zabít YouTube

Fanouškům, kteří si zvykli na internetu najít zdarma jakékoli video, minulý týden zatrnulo.

2007-483-mobr-11B.gif
2007–483-mobr-11B.gif • Autor: Respekt

2007-483-vobr-11B.jpg
Fotografie: Nejméně ochoty k dohodě – Sumner Redstone. – Autor: Profimedia.cz, http://www.profimedia.cz • Autor: Respekt

Fanouškům, kteří si zvykli na internetu najít zdarma jakékoli video, minulý týden zatrnulo. Americký mediální gigant Viacom, známý jako majitel hudební televize MTV, zažaloval populární videoserver YouTube o miliardu dolarů. Globální válka starých a nových médií tak směřuje k zásadní bitvě.

„Google by musel být šílený, kdyby si koupil YouTube,“ myslel si ještě nedávno významný internetový komentátor Marc Cuban. Jenže stalo se. Popularita nejúspěšnějšího webového projektu loňského roku rostla tak rychle, že to majitelé Googlu riskli. Loni v říjnu si portál na sdílení videa za 1,6 miliardy dolarů koupili – i s jeho miliony pirátských kopií hudebních videoklipů, filmů, televizních pořadů, sportovních přenosů nebo zpráv. Do té doby tahle porce nelegálního videa, která tvoří podstatnou část obsahu serveru, nikomu zásadně nevadila. Mamutí mediální koncerny a vydavatelství, jež na ni mají copyright, sice občas protestovaly, ale žádné tvrdší kroky nepodnikaly. Čekalo se, až mladičkou internetovou kometu koupí někdo s pořádně naditou peněženkou.

„YouTube, to je jedna gigantická žaloba, čekající na svůj pravý čas,“ prorokoval v říjnu analytik BBC Tim Weber, „pro právníky Googlu se tenhle obchod může stát nepříjemnou noční můrou.“ Ihned po akvizici se proto Google pustil do mnoha jednání s mediálními koncerny, jejichž majetek je na YouTube ilegálně k vidění. Sliboval slušné peníze z podílu na reklamě a navrch se zavázal do konce roku vymyslet technologii, která dokáže rozpoznat pirátské video a smazat ho. Zatím se to musí dělat „ručně“, tedy nedůsledně, a uživatelé navíc každé smazané video za pár hodin na síť zase vrátí.

V prosinci výkonný ředitel Googlu přiznal, že protipirátský software do Silvestra nebude. Čekalo se další tři měsíce. Až před čtrnácti dny Google oznámil, že program už je skoro hotový – odmítl ale upřesnit, jestli ho firma spustí v řádu týdnů, nebo měsíců. Mediálním molochům začala docházet trpělivost.

Ne že by byli všichni s YouTube na nože, leckterá vydavatelství nebo televize pochopily, že portál jim může posloužit k propagaci, a uzavřely s ním dílčí dohody typu: něco z našeho majetku vám poskytneme za podíl na reklamě a vy se postaráte, aby zbytek ze sítě zmizel. Jenže to druhé YouTube pořád neumí.

Okradení dinosauři

Ve svých třiaosmdesáti letech patří Sumner Redstone, majitel koncernu Viacom, k nejstarším veteránům globální mediální branže. Jízlivější komentátoři občas tvrdí, že právě proto jeho televize MTV prošvihla nástup internetové éry. Opožděný start magnátovi leží v žaludku, takže když jeho firma začala jednat s Googlem o YouTube, považovaným za nejžhavější symbol webu 2.0, jevila ze všech konkurentů nejmíň ochoty k dohodě. Důvody měla i věcné – na rozdíl od Walta Disneyho nebo BBC, vyrábějících spíše delší pořady, se teenagerská klipová kultura MTV pro ilegální zavěšování na YouTube ideálně hodí a je po ní velká poptávka, takže Viacom na novém fenoménu opravdu tratí. Týdeník Economist si ovšem myslí, že si za to může do značné míry sám: kdyby videa nabízel na svém webu a uměl na tom vydělávat (vhodnou inzercí), nemusel by se bát YouTube. „Stručně řečeno, Viacom je dinosaurus,“ konstatuje týdeník.

Jednání nakonec zkrachovala, protože Sumner Redstone žádal více peněz, než byl Google ochoten zaplatit. Viacom pak sestavil tým zaměstnanců, který pořádně pročesal YouTube a našel tu údajně sto tisíc klipů ze svého majetku. Google je začal vyhazovat dveřmi, ale videa se oknem zase vracela zpět. Šest týdnů nato dorazila na manhattanský okresní soud žaloba a žádost o náhradu škody ve výši miliardy dolarů.

Jak tenhle soud dopadne, je pro experty hádankou. Žádné precedenty neexistují a americký autorský zákon pochází z roku 1998, kdy YouTube ještě neexistoval a Google se právě rodil v jedné kalifornské garáži. Pro dnešní situaci se moc nehodí. Majitelé Googlu sázejí na jeho paragraf 512, který říká, že provozovatel nemůže být stíhán jen za to, že na jeho webu visí pirátský materiál – pokud jej na žádost majitele okamžitě stáhne. Ale Viacom má pádnou odpověď: beztrestnost neplatí, pokud obviněný na pirátském videu vydělal. A nikdo z branže nepochybuje, že YouTube právě na něm (tedy i na Viacomu) vydělává zdaleka nejvíc, amatérské klipy inzerenty tolik netáhnou.

Pokud jste se právě vylekali, že váš oblíbený videoportál se řítí k bankrotu, protože staří mediální mogulové ho brzy stáhnou z kůže tak jako před pár lety portály pro stahování hudby Napster nebo Grokster, můžete se trochu uklidnit. Komentátoři se vesměs shodují, že Viacom si chce žalobou jen vylepšit další vyjednávací pozici, ale k rozsudku spor dojít nenechá. Zatím nejdrsnější bitva mezi starými a novými médii tak spíše ukazuje, jak naléhavá začíná být potřeba nalézt nový kompromis v pojetí autorských práv, který nebude nespravedlivý vůči jejich majitelům, ale zároveň vyhoví potřebám současného internetu. „YouTube budoucnosti nemůžou existovat v takhle nejasné právní situaci,“ píše deník Financial Times. „Potřebují jasná pravidla – jinak se možná další nová věc nikdy nezrodí.“

Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Petr Třešňák

redaktor

tresnak
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte