To není balík, to je dítě
Ministerstvo školství se rozhodlo vykročit směrem ke vzdělanostní společnosti a učinilo převratný krok. Jeho plán rozšířit počet míst na gymnáziích a dopřát všeobecné vzdělání většímu počtu zdejších dětí ale narazil na bariéru: krajští úředníci a učitelé jsou rozhodně proti.

Ministerstvo školství se rozhodlo vykročit směrem ke vzdělanostní společnosti a učinilo převratný krok. Jeho plán rozšířit počet míst na gymnáziích a dopřát všeobecné vzdělání většímu počtu zdejších dětí ale narazil na bariéru: krajští úředníci a učitelé jsou rozhodně proti. Jaké k tomu mají důvody – a co bude dál? Tady je odpověď.
Máme tady balík


Ministerský návrh na zvýšení počtu gymnazistů dává smysl: namísto poloprázdných odborných učilišť by se otevřela nová místa na školách, kam se každoročně dostává jen zhruba polovina těch, kteří po tom touží. A nebylo by to ani drahé. Pro první rok programu ministerstvo vyčlenilo 20 milionů korun, v každém dalším pak počítá se 40 miliony. Za každé nově vytvořené místo na gymnáziu nebo lyceu dostane kraj jednorázový příspěvek 15 tisíc korun – a navíc ušetří za specializované laboratoře a dílny, které gymnázia na rozdíl od odborných škol a učilišť nepotřebují.
Kraje však nabídku odmítají. Podle jejich představitelů zaměstnavatelé mnohem více hledají vyučené než gymnazisty a „někdo řemeslo prostě dělat musí“. Ukázkovým příkladem úřední argumentace a odborného zázemí je školský rada Ústeckého kraje Pavel Kouda (ČSSD): „Trh práce neukazuje na zvýšenou poptávku po gymnazistech. Každý přece ví, že trendem dneška je budování průmyslových zón,“ říká. Jenže se mýlí. „Montážní práce v zónách zvládne…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu
Mohlo by vás zajímat
Každé varhany mají svou osobnost
Katedrála svatého Víta se po sto letech dočkala nového hudebního nástroje. Zdejší varhany v ničem nepřipomínají hudební nástroj, jaký najdeme na kůru typického českého kostela. Ten zpravidla tvoří několik dřevěných skříní umístěných vedle sebe, nástroj „levitující“ ve svatém Vítu má ale kovové píšťaly obnažené a spojené do jedné řady, jejíž konce jsou připevněné přímo ke stěnám chrámu. Čelo varhan, které návštěvník vidí odspoda, pak svým tvarem připomíná jakousi obří Panovu flétnu ve tvaru motýla. Nástroj je po mnoha odkladech konečně hotový a právě probíhá jeho ladění.









