0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Kultura23. 4. 20056 minut

Pavarotti zpíval naposled

Tento pátek uplyne čtyřiačtyřicet let od chvíle, kdy slavný italský tenorista Luciano Pavarotti (69) poprvé veřejně vystoupil v opeře. Tytéž árie z Pucciniho Bohémy, kterými kdysi zahájil hvězdnou dráhu, jsme mohli z jeho úst slyšet také minulou středu v pražské Sazka Aréně, kde zpíval v rámci svého světového turné na rozloučenou. Pavarottiho úctyhodná kariéra tedy opsala kruh, na rozdíl od jeho debutu však poslední pražské vystoupení příliš radostné nebylo.

Fotografie: Recept na Pavarottiho: geniální hlas, charisma a prověřené árie. Foto Profimedia.cz / Corbis • Autor: Respekt
Fotografie: Recept na Pavarottiho: geniální hlas, charisma a prověřené árie. Foto Profimedia.cz / Corbis • Autor: Respekt

Tento pátek uplyne čtyřiačtyřicet let od chvíle, kdy slavný italský tenorista Luciano Pavarotti (69) poprvé veřejně vystoupil v opeře. Tytéž árie z Pucciniho Bohémy, kterými kdysi zahájil hvězdnou dráhu, jsme mohli z jeho úst slyšet také minulou středu v pražské Sazka Aréně, kde zpíval v rámci svého světového turné na rozloučenou. Pavarottiho úctyhodná kariéra tedy opsala kruh, na rozdíl od jeho debutu však poslední pražské vystoupení příliš radostné nebylo.

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Ve stopách Carusa

„Miluji potlesk. Očekávám ho. Prahnu po něm. Je to můj stimul i odměna,“ říká legendární tenor v biografické knize Eve Ruggierové. Dočkal se ho i v Praze, ale spíše než potlesk za odzpívané árie a písně to bylo uznání jeho celoživotního díla. Z fantasticky dynamického hlasu zbyl stín. Stopy génia probleskovaly jen tu a tam. Pavarottiho silná závislost na aplaudujících davech způsobila, že zpěvák bohužel propásl nejlepší chvíli na důstojný odchod. Operní kritika již léta jeho představení strhávala a předznamenávala zpěvákův konec. V posledním rozlučkovém uvedení Toscy v newyorské metropolitní opeře minulý rok byl dokonce jeho projev na hranici katastrofy: dirigent musel hnát nebo brzdit orchestr podle toho, kde maestro přeskočil dobu nebo byl mimo frázování, klíčové árie pak tenor odzpíval vsedě. Připomínal tak špičkového překážkového běžce, který už nemůže a dá se na trati poponášet. Na…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc