0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Ekonomika23. 4. 20057 minut

Dlouhá plavba košile do Evropy

Tuzemské textilní výrobce převálcují čínské dovozy. Zdejší fabriky zkrachují. Česko ještě víc zaplaví tržnice s lacinými oděvy z Asie. Tak zněly – a ještě znějí – hlasy výrobců i politiků, strašící katastrofou po zrušení kvót na čínské textilní zboží. Katastrofické předpovědi se však zatím nenaplňují, spíše naopak: čeští výrobci se naučili levné konkurenci čelit a někteří dokonce sami vyrábějí v Číně. A radovat se může zákazník, který si může vybírat ze záplavy kvalitního, módního a hlavně cenově dostupného zboží, o němž se mu ještě před pár lety mohlo jen zdát.

Fotografie: Rychle dojezte! Evropa nepočká. Foto Profimedia.cz / AFP • Autor: Respekt
Fotografie: Rychle dojezte! Evropa nepočká. Foto Profimedia.cz / AFP • Autor: Respekt

Tuzemské textilní výrobce převálcují čínské dovozy. Zdejší fabriky zkrachují. Česko ještě víc zaplaví tržnice s lacinými oděvy z Asie. Tak zněly – a ještě znějí – hlasy výrobců i politiků, strašící katastrofou po zrušení kvót na čínské textilní zboží.

Katastrofické předpovědi se však zatím nenaplňují, spíše naopak: čeští výrobci se naučili levné konkurenci čelit a někteří dokonce sami vyrábějí v Číně. A radovat se může zákazník, který si může vybírat ze záplavy kvalitního, módního a hlavně cenově dostupného zboží, o němž se mu ještě před pár lety mohlo jen zdát.

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Je to děs

Koncem března se zhruba desítka představitelů českých textilních firem vypravila do Číny: cestu pro ně a několik desítek jejich evropských kolegů zařídili úředníci Evropské unie. Cílem bylo prorazit na tamní trhy. „I kdyby si naše zboží mohlo dovolit jen jedno procento movitějších Číňanů, byl by to skvělé,“ říká majitel kravařského výrobce spodního prádla Spoltex s padesátkou zaměstnanců Jindřich Stoklasa. Jako každý účastník si hradil 80 procent nákladů cesty. Zbytek platila Unie, která také zajistila setkání se 150 čínskými podnikateli, kteří měli mít o evropské zboží zájem.

Už samotný začátek obchodní mise, jež měla nabízet zboží, začínal netradičně. „Hlavní organizátor nám před cestou říkal: ‚Nabízejte zboží, ale neukazujte žádné vzorky, nebo to opajcnou a hned…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc