Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Kdo by chodil na Titanic

Hollywoodské filmy postupně ovládly biografy ve většině zemí světa, výjimky se ale dosud najdou. Jižní Korea, v současnosti přední asijská kinematografická velmoc, zatím americké expanzi vzdoruje udatně, a boj o diváka dokonce patří k horkým tématům ve vzájemných vztazích obou zemí. Potvrdil to i filmový festival, který v polovině října proběhl v jihokorejském Pusanu.

Sever na plátně

Americkému filmu se v Koreji příliš nedaří: v návštěvnosti je stále na druhém místě za domácím filmem. Americká studia dlouho věřila, že po asijské ekonomické krizi v roce 1997, která tvrdě postihla místní filmovou výrobu, získají konečně v korejské audiovizi ekonomickou převahu. Bez masivní státní injekce by domácí filmový průmysl rok 1997 opravdu nepřežil, díky státní překlenovací dotaci a systému ochranných kvót se však k rozčarování Američanů brzy otřepal. Už v roce 1999 dobyl kina domácí hit Swiri, příběh ozbrojené konfrontace Severní a Jižní Koreje – se svými šesti miliony diváků trojnásobně překonal návštěvnost hollywoodského velkofilmu Titanic. A to byl začátek boomu, který trvá dodnes. Nejdražší film v historii místní kinematografie Silmido (stál 10 milionů eur), vyprávějící příběh tajného sebevražedného komanda, které mělo v 60. letech zavraždit severokorejského vůdce Kim Il-sunga, letos v návštěvnosti trojnásobně trumfnul největší hollywoodské trháky a na další letošní premiéru, akční film z korejské války Taegukgi pak s jeho 12 miliony diváků…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 42 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].