Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Ekonomika, Politika

Zastavte tiráky

Té změny si v Rozvadově všimli okamžitě: od května se zde více než zdvojnásobil provoz kamionů. Přes Dubí jich projíždí denně kolem 2500 a do roka se očekává nárůst ještě o třetinu. S podobnými stížnostmi se ozývají i vnitrozemské obce, například Poděbrady či Kolín. Po vstupu do Evropské unie se Česko stalo pro řidiče tiráků tranzitní zemí: dálniční známky jsou pro ně relativně levné a od května se omezily zdlouhavé hraniční kontroly.

Ministerstvo dopravy odhaduje, že počet nákladních aut projíždějících přes české území se od května zvýšil o čtvrtinu. Navíc přibývá českých dopravců (od roku 1995 se počet nákladních aut zvýšil v Česku o 60 %). Že zvýšený provoz zamořuje ovzduší a ničí samotné silnice, o tom není sporu. Teď jde o to, co s tím lze v rámci evropských pravidel udělat.

Tudy je to levné

Když po vstupu České republiky do Unie zmizely hraniční kontroly a padl systém vzájemného udělování povolenek se státy EU, mohli tuzemští dopravci podle údajů svazu autodopravců ČESMAD zvýšit počet jízd o 10–15 %. Podobně se ještě ve větší míře zařídily i zahraniční firmy.

Zároveň se díky zavedení mýta v Rakousku od 1. ledna 2004 stalo výhodné zvolit objížďku přes Česko. Zatímco jižní sousedé začali nově vybírat za průjezd kamionu v přepočtu 4–8 korun na kilometr, v tuzemsku jde dosud využít jednodenní dálniční známku za 240 Kč. Cesta přes ČR tak vyjde zhruba desetkrát laciněji, zatímco předtím byly náklady zhruba srovnatelné.…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 40 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].