Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Ekonomika, Politika

České železnici ujel vlak

obrazek_1163.jpeg • Autor: Respekt
obrazek_1163.jpeg • Autor: Respekt
Fotografie: Z Brna do Prahy za dvě a půl hodiny? A tomu říkáte rychlovlak? Foto Günter Bartoš • Autor: Respekt
Fotografie: Z Brna do Prahy za dvě a půl hodiny? A tomu říkáte rychlovlak? Foto Günter Bartoš • Autor: Respekt

České dráhy slavnostně oznámily, že do republiky dorazil první dlouho očekávaný vlak Pendolino, který se bude moci po železničních koridorech prohánět rychlostí 160 kilometrů v hodině.

Není to ale žádný důvod k oslavám: první z desítky souprav měly České dráhy dostat již před šesti lety a do plného provozu měly být všechny nasazeny v roce 2000 v úseku Berlín–Praha–Vídeň. Vlaky však mezitím o polovinu podražily, za stejnou cenu 4,5 miliardy korun jich dostaneme pouze sedm a na trať vyjedou nejdřív příští rok, tedy se čtyřletým zpožděním.

Podobné fiasko jsou koridory: zatímco na západ od našich hranic již v roce 1997 začínaly vlaky jezdit rychlostí přes 250 kilometrů v hodině, koridor z Děčína do Břeclavi opravovaný na „pouhých“ 160 kilometrů v hodině nabíral zpoždění a již v té době bylo známo, že místo původních 24 miliard korun bude stát nejméně o polovinu více.

Příspěvek zkrachovalého průmyslníka

Kdo je zodpovědný za to, že daňové poplatníky přijdou rychlejší vlaky mnohem dráž a ještě na ně budou zbytečně čekat? U Pendolina je hlavní příčinou krach ČKD (jeho privatizátora Jiřího Marouška čeká za vytunelování firmy soud). U koridorů pochybily České dráhy: do ceny totiž nezapočítaly inflaci. Byly to zhruba dvě třetiny zdražení – buď na to někdo zapomněl, nebo to vedení drah schválně zamlčelo, protože se bálo, že vyšší sumu by vláda…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 39 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].