0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Ekonomika13. 1. 20025 minut

Za kočárem petrolejového prince

Pár desítek metrů od ostravského sídliště Fifejdy se leskne vodní hladina. Tři napohled stříbřitá jezírka skrývají tuny jedovatých ropných odpadů a kyselin, které se u chemičky Ostramo hromadily přes sto let. V létě se z jezírek line smrdutý zápach přímo na obyvatele Fifejd. Svou blízkostí u lidských obydlí představují tyto odpadní laguny středoevropskou raritu. Po pádu komunismu v roce 1989 měly být co nejdříve zlikvidovány. To, že stále existují, souvisí s příběhem prvního porevolučního továrníka.

Přivezli ji na provoz

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Známou ostravskou továrnu na zpracování použitých motorových olejů Ostramo koupil její tehdejší ředitel Vítězslav Vlček (50) v roce 1992. Elektrotechnický inženýr, kterého závodní volby v roce 1990 vynesly na místo šéfa, se tak stal podle všeho prvním soukromým majitelem továrny v postkomunistickém Československu. „Nezkompromitoval se členstvím v KSČ a měl pověst přímého chlapa,“ vzpomíná Stanislav Balon, bývalý zaměstnanec Ostrama a poté dlouho výkonný ředitel Vlčkovy firmy. S fabrikou získal podnikavý inženýr i nádrže s 350 tisíci kubíky letitých odpadů. Za to, že se zavázal je vyčistit, snížil Fond národního majetku cenu továrny z tří set na 133 milionů korun. Představitelé města tehdy upozorňovali, že sanaci šesti hektarů tak nebezpečných odpadů nemůže majitel zvládnout, fond ale jejich námitky nevzal v potaz. „Laguny byly plné už před dvaceti lety,“ vzpomíná bývalý výrobní ředitel Ostrama Jiří Zajíc. "Tak se tam daly…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc