Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Nenašli jste, co hledáte?

Napište na [email protected]

Zahraničí

Televize coby politický trenažér

Rakouská vláda nedávno znovu dostala pod kontrolu vedení veřejnoprávní televize ORF. Generální ředitelkou se poslední pátek před Vánocemi stala Monika Lindnerová, dosavadní šéfka dolnorakouského regionálního studia ORF. Změna se dala očekávat, televize je pro vládu klíčová věc.

První povolební úkol

Jen málokterá země v Evropě má tak přehledně rozdělený televizní trh jako Rakousko. V roce 2001 sledovalo vysílání ORF více než 55 % diváků. Ze soukromých kanálů se největší oblibě těšila německá stanice RTL, z koláče si ovšem ukrojila jen skrovných 7 %. Největší domácí soukromá televize, obvykle dosažitelná pouze kabelovým připojením, vzbudila zájem dvou procent obyvatel. Naopak nejdůležitější zpravodajský blok ORF - první večerní vydání pořadu Zeit im Bild (Čas v obraze), jenž se vysílá o půl osmé - sledovalo loni v průměru 1,457 milionu osob, tedy více než dvě třetiny všech, kteří v tu chvíli seděli u televizoru. Nejvlivnějším hráčem na mediální scéně sice zůstává deník Neue Kronen Zeitung, který denně čte ohromujících 44 % všech Rakušanů starších čtrnácti let. Nicméně žádná vláda, spolková ani zemské, nemá do dozorčí rady tohoto listu přístup. Své zástupce sem nemohou politici dosazovat ani po stranické linii. Složení redakce a managementu zůstává mimo jejich dosah. V případě ORF to není problém. Vláda kancléře Wolfganga Schüssela, vytvořená z lidovců a Svobodných, složila přísahu předloni počátkem února. Trvalo tehdy jen několik týdnů, než nový…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 35 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].