0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Ekonomika10. 6. 20014 minuty

Krásný ztráty

Telekomunikační zákon, platný od letošního ledna, nařizuje poskytovat tzv. univerzální službu. Bude ji provozovat Český Telecom. Co to obnáší? Bezplatně a nepřetržitě provozovat tísňová čísla (policie, záchranná služba, hasiči), vydávat telefonní seznamy, poskytovat informace o číslech účastníků, provozovat veřejné telefonní automaty a cenově zvýhodňovat tělesně postižené. Takový soubor závazků vypadá velice bohulibě, navíc je v souladu se směrnicemi Evropské unie. Zákon ovšem také definuje tzv. prokazatelnou ztrátu, což je rozdíl mezi náklady a příjmy z univerzální služby (doslova se mluví o „ekonomicky ospravedlnitelných nákladech včetně přiměřeného zisku“). Pokud taková ztráta vznikne, pak by měla být uhrazena z fondu, do nějž přispějí všichni ostatní operátoři. A tady začíná problém.

Poslouchej a plať

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Fond bude spravovat Český telekomunikační úřad, který má rovněž určit metodiku výpočtu prokazatelné ztráty a způsob vybírání prostředků do fondu (dosud se tak nestalo). Telecom tvrdí, že poskytování univerzální služby je pro něj ztrátové, takže je oproti nově vznikajícím soukromým operátorům znevýhodněn. Ale je tomu opravdu tak? Začněme nejjednodušším případem – informacemi o telefonních číslech. Každý ví, že se je lze dozvědět na lince 1180. Už méně je však známo, že každá, byť jen započatá minuta ho stojí 5,60 Kč. Informace o mezinárodních číslech na lince 1181 stojí dokonce 6,20 Kč. Téměř vždy ovšem zaplatíte dvě minuty hovoru: v…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc