Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Kultura

Umění fugy

Od svého vítězství na berlínském filmovém festivalu byla Magnolie, třetí celovečerní snímek Paula Thomase Andersona, srovnávána s Altmanovými Prostřihy. Oba snímky sdílejí výchozí situaci mnoha příběhů, odehrávajících se během omezené doby v ohraničeném prostoru kalifornského předměstí. Anderson však toto východisko rozvíjí jinak než Altman, a v hlavních bodech dokonce zcela opačně. Životy Altmanových postav se prolínají jen částečně, a ani na okamžik mezi nimi nedojde k úplnému souzvuku, takže příběhy plynou v živlu nedořečenosti, jemuž odpovídá stylová uměřenost. Anderson naopak přidává všude tam, kde Altman ubíral, a místo plynulé rovnoběžnosti vytváří mnohem složitější, a hlavně dramatičtější strukturu. Její součástí jsou nejen postavy a jejich osudy, ale i náhlé změny tempa. První z nich je zpomalení, k němuž dochází po smršti prvních patnácti minut, během nichž jsou vysloveny základní otázky filmu a v nichž je představeno jedenáct hlavních postav. Tři úvodní mikropříběhy, jimiž jsou vražda a oběšení z roku 1911, rvačka, zabití a sebevražda z roku 1983 a neúspěšná sebevražda, která se v březnu 1958 proměnila v úspěšnou vraždu, předvádějí svět jako shodu okolností, jako síť „podivných věcí, které se dějí neustále“ a nejsou jen ryzí náhodou. Absence měřítka, které by umožnilo odlišit běžnou a mimořádnou událost, je tedy klíčem ke všem následným situacím. Ekvivalentem této absence se zároveň stává předpověď počasí, a to počínaje závěrem bleskové první části, který…

41.jpg
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům týdeníku Respekt.
Odemkněte si všech 30 článků vydání zakoupením čísla nebo předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Předplatné bude automaticky prodlužováno. Funkci můžete kdykoli zrušit.

Rychlá online platba

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na predplatne@economia.cz nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den 
od 7.30 do 17.00, mimo pracovní dobu je k dispozici záznamník).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

41.jpg
Odemkněte tento článek
Získáte přístup ke všem 30 článkům z tohoto vydání.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte