![Astronaut](https://i.respekt.cz/www.respekt.cz/images/astronaut.png?width=640&height=1500&fit=crop)
Na konci loňského roku vydali své prozaické knihy dva reprezentanti mladšího středního věku českého „umělectví“ 90. let. Prvním z nich je majitel úspěšného nakladatelství Petrov Martin Pluháček (Martin Reiner), druhým píšící režisér Igor Chaun.
Kurortní seance
![](https://i.respekt.cz/data.eu.cntmbr.com/respekt-prod/respekt-prod/e67c8068-0ac8-4269-825c-e1efc274b965.jpeg?width=1920&height=600&fit=crop&gravity=0.5x0.5)
![](https://i.respekt.cz/data.eu.cntmbr.com/respekt-prod/respekt-prod/cceb537e-6057-45ed-94e3-a0754e88fd33.jpeg?width=3840&height=651&fit=crop&gravity=0.5x0.5)
Na próze Martina Reinera (ročník 1964) nazvané Lázně je asi nejtypičtější rozpor mezi jistým druhem mentální nedospělosti, hraničí často až s infantilitou, s níž podléhá látce, kterou si vybral, a mezi poměrně zručným a ambiciózním zpracováním. Výsledkem je zvláštní tvar-netvar, připomínající debut mimořádně nadaného gymnazisty, který chce skočit rovnou do sofistikovaných novelistických poloh, ale jeho přirozenost ho zrazuje a táhne k juvenilně naivnímu básnění. A tak tu čteme pasáže často silné a díky autorově výřečnosti a zručnosti i výstižně zachycující atmosféru lázeňské kúry a jejích průvodních jevů a sledujeme přitom, jak z těchto částí skládá jakousi složitě prokomponovanou stavebnici. Ale zároveň máme stále pocit, že celá ta stylistická předvádivost je věnována čemusi, co za takové slovní a tvarové vypětí zas až tak moc nestojí, protože váha onoho „sdělení“ nepřesahuje jeden velmi privátní, dosti omezený, a hlavně nestrávený problém jednoho píšícího senzitiva.Reinerova próza je totiž z velké míry nesena na vlahé vlně sentimentu a rozjitření vzniklého - jak jinak - milostným traumatem. To autor pociťuje jako tak mohutné a jedinečné, že mu musí mermomocí postavit pomník aspoň takto,…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu