Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Domov

Prozatímní konec

Dva roky to vypadalo skoro jako zázrak. Třicet romských capartů se každý den ráno těšilo do školky, jejíž absolventi pak navzdory zavedenému tuzemskému zvyku neputovali okamžitě do lavic zvláštní školy. Výsledky celosvětového projektu „Začít spolu“, za nímž stojí Sorosova nadace Open Society Fund, si v Rokycanech chválí všichni: radnice, školský úřad i samotní Romové. A shodně tvrdí, že chtějí ve společném díle pokračovat. Od letošního prvního září ovšem třída ve školce v Čechově ulici osiřela a romské děti zůstaly doma u rodičů. Kdo za to může? Na tom se aktéři rokycanského příběhu nemohou shodnout.

Připraven na kulturní šok

Projekt „Začít spolu“ probíhá současně ve více než dvaceti zemích světa (např. v USA, ale i ve většině postkomunistických zemí) a jeho smyslem je, aby děti dokázaly poznávat a chápat odlišnosti a - vznosně řečeno - přivykaly tak multikulturní společnosti. V českých podmínkách šlo tedy v první fázi o to, aby cikáňata přivykla světu bílých: romským dětem byly v normální, státní školce k ruce dvě romské asistentky, které jim v jejich rodném jazyce vysvětlily to, co samy nedokázaly na první pokus pochopit z výkladu bílé tety-učitelky. Na práci asistentek navíc dohlížela romská koordinátorka, která byla v neustálém styku s rodiči. „Byla to příprava na moment, kdy romské dítě vstoupí do školy a zažívá silný kulturní šok,“ vysvětluje mluvčí rokycanských Romů Ondřej Giňa. Na základě týdenních plánů se děti vždy věnovaly jednomu…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 21 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].