0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Stalo se5. 4. 20073 minuty

Aerolinie se rozhodly projíst majetek

Prezident Českých aerolinií a jeden ze zdejších nejuznávanějších manažerů Radomír Lašák přišel s dobrou zprávou: po dvou letech propadu, kdy celková ztráta ČSA dosáhla skoro miliardy korun, se prý vedení konečně podařilo vrátit podnik do ziskových čísel. „Plánujeme letos vydělat čtyřicet dva miliónů korun,“ prohlásil v médiích Lašák.

Prezident Českých aerolinií a jeden ze zdejších nejuznávanějších manažerů Radomír Lašák přišel s dobrou zprávou: po dvou letech propadu, kdy celková ztráta ČSA dosáhla skoro miliardy korun, se prý vedení konečně podařilo vrátit podnik do ziskových čísel. „Plánujeme letos vydělat čtyřicet dva miliónů korun,“ prohlásil v médiích Lašák.

Za prezidentovým optimistickým hlášení se však skrývá velké ale. Aerolinie totiž neprofitují ze své činnosti, ale z prodeje svého majetku. A takto získané peníze vzápětí utrácejí za běžný provoz. Pro ty, kdo to už zapomněli, 92% akcií ČSA pořád vlastní stát, který připravuje také privatizaci podniku. Vláda snažící se ušetřit totiž za něj už nechce platit další ztráty. Privatizaci by měl dostat na starost budoucí předseda dozorčí rady ČSA Ivan Kočárník – někdejší ministr financí, který se před dvanácti lety proslavil navýsost kontroverzní privatizací České pojišťovny do rukou PPF.

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Majetek aerolonií není nijak zvlášť rozsáhlý: pár hangárů, cateringová budova, nákladový terminál a asi padesátka letadel. Z toho Lašákovo vedení nedávno prodalo například důležitý hangár C společnosti ABS Jets, která v něm chce v budoucnosti zřídit servisní středisko pro soukromé tryskové letouny. Aerolinie ale hangár potřebují a tak si jej hned po prodeji od ABS Jets na několik let pronajaly. Podobně je to s cateringovou budovou, aerolinie ji prodají a pak si chtějí pronajmout služby soukromé společnosti na přípravu občerstvení pro své lety. Stejně tak je to s nákladovým terminálem, nebo připravovaným odprodejem a vzápětí pronájmem některých letadel. Stručně řečeno, bez prodeje tohoto majetku by letos skončily aerolinie ve stejné ztrátě jako loni.

A ještě je tu jeden problém, vypadá to, že majetek prodávají aerolinie do spřátelených rukou. Třeba obchodním ředitelem ABS Jets je Jan Váňa, který loni na jaře skončil ve funkci výkonného ředitele pro strategii a člena představenstva ČSA.

Prodej majetku a utracení peněz na provoz není podle příruček zrovna nejprozíravější způsob hospodaření. Neklesne tak závratně cena podniku, připravovaného pro privatizaci? Na to by měl odpovědět zodpovědný ministr dopravy Aleš Řebíček; jeho vyjádření se nám však zatím nepodařilo získat. K věci se zatím nevyjádřil ani budoucí privatizátor Kočárník. Tisková mluvčí aerolinií Daniela Hupáková se sice slíbila k prodeji podnikového majetku a následovnému utrácení peněz vyjádřit, do uzávěrky tohoto vydání zpráv to však bez ohledu na urgence neudělala.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].