Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Společnost

Slovo rychlovlak bylo součástí strašení

Se zástupkyní primátorky Petrou Kolínskou o pražském projektu století  - stavbě spojení na letiště

Petra Kolínská • Autor: Matěj Stránský
Petra Kolínská • Autor: Matěj Stránský

Nové vydání respektu přináší dlouhý rozhovor s Petrou Kolínskou o tom, jak se má Praha změnit v lepší, příjemnější město. Zástupkyně primátorky jsme se ptali i na stavbu vlaku na letiště, na které Praha už mnoho let čeká. Tahle pasáž se nakonec do tištěné verze nevešla, nabízíme vám ji proto jako ochutnávku:

Z pozice místostarostky Prahy 6 jste se snažila pohnout s velkou ostudou Prahy - stavbou vlaku na letiště. Proč jsme to vlastně nebyli schopni za 25 let zvládnout?

Tak jednak jde primárně o projekt Českých drah, přesně Správy železniční dopravní cesty.

Ale České dráhy mají minimální zájem stavět spojení na letiště. Ten má mít naopak Praha.

Jen chci říct, že investorem a tím, kdo má hlavní zodpovědnost za tempo, je stát. Pro město jde o strašně důležitý projekt - i proto, že celé Kladensko jezdí do Prahy autem a autobusem, což je neudržitelné. Praha 6 je obětním beránkem, protože spojení má vést přes její území. Celý projekt stál z velké části proto, že reprezentace ODS ve vedení magistrátu preferovala výstavbu metra. Myslím, že ji hodně preferovala právě proto, že investice na metro šly přes městskou kasu a byly pod kontrolou městských politiků, kdežto železniční investice se sice Prahy hodně týká, ale faktury a rozpočet nejdou přes magistrát.

Proč nevyšlo metro?

Metro na letiště je podle mě pasé poté, co se rozhodlo o jeho stočení na Motol. Navíc obsluhu letiště potřebujete dvacet čtyři hodin denně a metro má pravidelné odstávky. A hlavně metro neřeší ono stotisícové Kladno, z kterého jezdí dvacet tisíc lidí denně do Prahy. Naproti tomu železnice nabízí synergii obsluhy letiště i Kladna. A to, co teď vypadá jako neřešitelná překážka, je vedení trasy přes Prahu 6. Proto nakonec zvítězila podpovrchová varianta. Stát ji, zdá se mi, respektuje a snaží se najít trasu, která by propojila Dejvice a Veleslavín pod zemí. Zároveň je, myslím, shoda na tom, že první úsek, který vybudujeme, bude Letiště-Veleslavín, kde už jezdí metro.

Proč se vlastně mluví o rychlovlacích? Na šestnáct kilometrů z letiště do centra rychlovlak nepotřebujeme, stačí normální vlak s rychlostí osmdesát kilometrů v hodině.

Jazyk generuje nějakou moc a také dojem pro veřejnost, a používání slova rychlodráha bylo součástí strašení, proč projekt nechtít. Proto tomu dodnes všichni včetně mně někdy říkáme rychlodráha, což ukazuje, jak mocné jsou naše návyky. Samozřejmě o žádnou rychlodráhu nejde. Jde o modernizaci příměstské regionální železnice.

Proč nemůže vést v kolejích, které už na Praze 6 existují?

Využít historickou trasu byl původní plán. Jenže na Praze 6 se stalo součástí boje proti železnici strašení lidí, že když budou na dvou kolejích jezdit každou čtvrthodinu vlaky, tak to vážně naruší pohodu jejich bydlení. Tím se povrchové řešení stalo neprojednatelné.  Zatunelování je dražší, ale zároveň nás přibližuje povolení, které stavba potřebuje.

Kdy stavba povolení dostane?

Změna propojení nejkratší cestou z Dejvic na Veleslavín potřebuje změnu územního plánu, takže v tomto volebním období se určitě stavět nezačne. Myslím si ale, že stavba trasy Veleslavín - letiště by se tohle volební období začít mohla.

Pojďme si spíš říct, kdy je reálné dokončení.

Záleží na tom, jak moc nás bude v tempu udržovat příslib evropských peněz. Pokud budeme mít možnost jejich získání, může být spojení do deseti let hotové. Pokud ovšem Evropská unie řekne „Už jste na to měli pětadvacet let a nepostavili jste nic, už vám nedáme ani korunu“, tak může stavba železnice na letiště trvat ještě mnohem déle.

Praha má peníze na účtech. Proč to nezaplatí ze svého?

My do toho peníze dát nemůžeme, ta trať není naše trať.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].