Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Společnost Vzdělávání

OECD: Počítače ve školách nevedou k lepším výsledkům žáků

Ve vzdělávacích systémech, které produkují děti s nejlepšími výsledky, se k technologiím stavějí opatrně

Tablety už dávno bydlí v dětských pokojíčcích a právě teď se vydaly na pochod do tříd
Tablety už dávno bydlí v dětských pokojíčcích a právě teď se vydaly na pochod do tříd • Autor: ZŠ Angel

Už od časů ministra školství Dobeše a jeho bratra ve zbrani nesmyslné školské politiky Chládka se z „tabletů do škol“ stala jakýsi všespasitelný návod na všechny problémy tuzemského školství. Špatně placení učitelé? Dáme dětem tablety! Zhoršující se výsledky českých školáků v mezinárodních testech? Tablety!

Pochybnosti nad smyslem těchto pokusů o technologickou revoluci mají i domácí vzdělávací experti a nyní jejich slova potvrzuje nejnovější studie z dílny Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), na niž upozornila britská BBC. Výzkumníci pod vedením známého experta OECD Andrease Schleichera (Respekt s ním před časem přinesl velký rozhovor) propojili informace o využití počítačů ve vyučování v jednotlivých zemích a výsledky žáků v mezinárodních testech PISA.

Reklama
Reklama

A neobjevili mezi těmito dvěma ukazateli žádnou souvislost. Žáci ze zemí, v nichž jsou školy digitálně napřed, se nijak významně v testech nezlepšili, a to ani v matematice či přírodních vědách, kde by bylo možno logicky vliv technologií čekat. Naopak školáky ze států, kde se vzdělávací systém do jedenadvacátého století ještě tolik neposunul, tento fakt nijak nebrzdil v tom, aby v testech excelovali. Děti, které využívaly tablety a počítače velmi často, dokonce vykazovaly v testech mírně horší výsledky než jejich vrstevníci, kteří se k nim dostali jen občas.

„Ve vzdělávacích systémech, které produkují děti s nejlepšími výsledky v mezinárodních testech, což jsou země ve východní Asii, se k technologiím stavějí opatrně,“ shrnuje Schleicher pro BBC. A studie navíc dodává nový znepokojivý dílek do již nějakou dobu probíhající debaty o tom, zda má na naše socioekonomické postavení přístup a ovládání moderních technologií zásadní vliv. Výzkumníci totiž zjistili, že digitálně „prorostlý“ školský systém tuto technologickou – a tedy socioekonomickou – propast spíše prohlubuje, než že by ji zakopával.

To vše samozřejmě neznamená, že by bylo 27 miliard dolarů, které podle údajů konzultantské firmy Gartner školy globálně utratí za nové technologie, vyhozených z okna. Ani že by se měly děti vrátit k tabulkám a křídě. Navíc, když – jak upozorňují zástupci hi-tech firem – mají školy děti připravit na používání technologií, které dnes ještě ani neexistují, ale jejich pochopení a zvládnutí bude bezpochyby snazší s většími „digitálními znalostmi“ než s žádnými.

OECD jen správně upozorňuje, že technologie nejsou samospasitelné a nenabízejí nezpochybnitelný recept na lepší vzdělání.

Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Silvie Lauder

vedoucí rubriky, Fokus

Silvie Lauder
Přečtěte si více článků od tohoto autora/autorky. Napsal/a jich celkem 1540
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte