0:00
0:00
Speciál9. 10. 20249 minut

Tohle je moje auto, můj svět

Americká neopakovatelná láska k autům není nijak odvěká a jednou může skončit – ale je hluboká a dodnes hýbe zemí

Tam někde je naděje, nebo prostě jen něco jiného. (Část dávné Route 66)
Autor: Cavan Images

Respekt Speciál: Rozpolcená Amerika

100 stran o Americe před volbami jen za 99 Kč * Reportáž z míst, kde se bude skutečně rozhodovat * Přežije americký sen? * Koho zvolí peněženka * Rozhovor s Timothym Snyderem * České sny o Americe * Proměny westernu a další. Objednejte si tištěné vydání nebo čtěte/poslouchejte speciál na webu a v mobilní aplikaci (digitální podoba je součástí předplatného Respektu).

Pro vztah Ameriky a automobilu je složité hledat jinde ve světě srovnání. Auto je propletené s tamní kulturou, ekonomikou a způsobem života mohutně a s pýchou. Existuje řada společenských kritiků, podle kterých auto zničilo Ameriku a americký život. Ale většina obyvatel země udržuje vztah, který je pevný a trvá už dobrých 70 let – škoda že se neslaví chromovaná svatba. Ale není samozřejmý a rozhodně nebyl daný osudem. To, co je dnes už samozřejmá americká láska k autům (a závislost na nich), se zrodilo v padesátých letech: roli v tom hrál paradoxně nejen dosud nepoznaný blahobyt, ale i přípravy na další devastující válku.

Už můžete, všichni

↓ INZERCE

V druhé polovině čtyřicátých let jezdila Spojenými státy obstarožní a porůznu sflikovaná vozidla, deset či patnáct let stará. Jak píše John Heitmann v knize The Automobile and American Life (Automobil a americký způsob života), Amerika nebyla naprosto zničená jako valná část evropského kontinentu, nebyla dokonce zničená vůbec, ale nedávno skončená válka byla znát. Auta pro běžné zákazníky se za války v podstatě nevyráběla. Válečná výroba měla naprostou přednost, bylo složité a postupem času i nemožné sehnat náhradní díly – žádné nové nevznikaly. Proto bylo na silnicích vidět tolik improvizace a garážového a dvorkového umu. A když je řeč o silnicích, Amerika ještě nebyla onen prostupný a volný svět. Silniční spojení, jeho výstavbu a udržování, měly na starosti jednotlivé státy. Silnice různě vypadaly a byly v různém stavu. Ne všude na sebe plynule navazovaly. Válečná ekonomika, vyrábějící zbraně a vybavení pro jednotky za oběma oceány, totiž měla jiné priority než jak protnout pohodlnějším asfaltem stát Jižní Dakota nebo přinést vůbec nějakou použitelnou infrastrukturu na hluboký americký Jih.

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc