0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Společnost25. 11. 20188 minut

Nemáme!

V roce 1988 už lidé nechtěli být bez hezkých věcí

Reklamy 1988 • Autor: Matěj Stránský

Občané, kteří se ve dne a v noci střídají na hlídce před Mototechnou, aby získali Škodu Favorit. Fronty na toaletní papír, které se po požáru v papírnách ve slovenském Harmanci ještě prodloužily – problém řešil na svém zasedání i ÚV KSČ a vyčlenil devizy na dovoz papíru z Číny a Rakouska. Designový nábytek z veletrhů, který se ale nikdy nezačal vyrábět – takže firmy pak musely vracet veletržní medaile. Tohle byla realita roku 1988, zatímco spotřebitelé chtěli Persil, Milku a video, které znali z výloh rozšiřující se sítě prodejen Tuzex.

Frustrace rostla. Chybějící zboží, fronty a shánění nebyly nic neobvyklého. „Ono pořád něco nebylo,“ říká František Hrubý, od roku 1976 vedoucí Drogerie Broumov. Nedostatek byla jeho realita. Když na prodejnu přišlo šest kusů zahraničního „intimspreje“, byl problém, aby se podělily aspoň prodavačky. Když do sousední zeleniny dodali na Vánoce mandarinky, vyjednal pro své zaměstnankyně celou krabici – donesl ji ovšem raději až po setmění. A když přivezli prášek na praní a vyprodal se během několika hodin, bylo jasné, že další bude až za čtrnáct dní.

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar
Reklamy 1988 • Autor: Matěj Stránský
Reklamy 1988
Reklamy 1988 • Autor: Matěj Stránský

V roce 1987 ovšem dostal František Hrubý novou práci, stal se vedoucím oddělení průmyslového zboží v Jednotě v nedalekém Meziměstí. K prodejně přiléhal objemný sklad, kde bylo radno udržovat zásoby – bylo jich tu skoro stejně jako zboží v obchodě. „V létě se nakupovalo zboží na zimu, a naopak – v zimě třeba opalovací krémy, protože…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc