Návrat bojovníka
Jaroslav Petrouš obětoval nohu, aby mohl sportovat a žít. A v roce 2012 se pokoušel o svou vysněnou cestu na olympiádu.
Každá olympiáda má své velké příběhy. Většinou se začínají vyprávět ve chvíli, kdy jejich hrdina zamává divákům ze stupínku vítězů. Jaroslav Petrouš zatím olympijskou medaili nemá, dokonce ani neví, jestli do Londýna letos pojede. Pětatřicetiletý handicapovaný atlet sice hodil diskem potřebný kvalifikační limit, ale kvůli nedostatku sportovních zásluh z minulosti nemá start na zářijové paralympiádě jistý. Právě v těchto dnech napjatě čeká, jestli mu pořadatelé povolí startovat na divokou kartu.
Jeho život je ale už dnes jedním z největších dramat, jaká letošní olympijský rok nabízí. Slavné sportovní klišé „zvítězit sám nad sebou“ totiž Jaroslav Petrouš naplňuje s odvahou a rozhodností, z níž stydne krev v žilách.
Když člověk chce


„Ty jo, dvoukilák bych si hodil leda tak pod nohy,“ kroutí uznale hlavou devatenáctiletý Vojta, když kovový talíř předpisovým obloukem překoná třicetimetrovou hranici. Mladík po mozkové obrně čeká na lavičce pardubického atletického stadionu na svůj trénink a obdivně sleduje staršího kolegu, který posílá do výseče jeden disk za druhým. Dvoukilové na procvičení síly, lehké tříčtvrtky, aby to trochu lítalo, a ty závodní kilové s cílem znovu překonat padesátimetrovou hranici.
Hvězda SKP Pardubice je jedním z mála tuzemských klubů, které trénují handicapované atlety. Jezdí sem z Prahy, Českých Budějovic i dalších měst, jež žádný podobný oddíl nemají. Třikrát týdně sem z pražského sídliště Černý Most dojíždí i Jaroslav Petrouš a nejen…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu
Mohlo by vás zajímat
Každé varhany mají svou osobnost
Katedrála svatého Víta se po sto letech dočkala nového hudebního nástroje. Zdejší varhany v ničem nepřipomínají hudební nástroj, jaký najdeme na kůru typického českého kostela. Ten zpravidla tvoří několik dřevěných skříní umístěných vedle sebe, nástroj „levitující“ ve svatém Vítu má ale kovové píšťaly obnažené a spojené do jedné řady, jejíž konce jsou připevněné přímo ke stěnám chrámu. Čelo varhan, které návštěvník vidí odspoda, pak svým tvarem připomíná jakousi obří Panovu flétnu ve tvaru motýla. Nástroj je po mnoha odkladech konečně hotový a právě probíhá jeho ladění.









