0:00
0:00
Sociální sítě4. 5. 20143 minuty

Facebook kontra Bartošová

Třikrát o Ivetě Bartošové v podání sociálních sítí

Úmrtí Ivety Bartošové je tématem přestřelky v novém Respektu; v aktuálním čísle najdete i komentář
Autor: Ilustrace Pavel Reisenauer, Ilustrace - Pavel Reisenauer

Není překvapivé, že českými sociálními sítěmi hýbala v posledním týdnu jediná věc: sebevražda bývalé zpěvačky a ikony bulvárních médií Ivety Bartošové. Nešťastný konec nešťastného příběhu zasáhl uživatele Facebooku a Twitteru víc než všichni Rusové na Ukrajině dohromady. Až budou zpravodajské servery v ročenkách udílet označení smrt roku, těžko se najde uchazeč s většími šancemi.

Prakticky okamžitě po oznámení sebevraždy se vyrojily příspěvky s černým humorem, odsouzením černého humoru, patosem, moralizováním, úvahami kdo za to může i mudrováním nad medializací bulváru a bulvarizací médií. Na události se chtěl přiživit kdekdo - a ne vždy se to zcela povedlo. Ukažme si tři příklady sebevražedné firemní komunikace. 

↓ INZERCE

Jednu z nejšířenějších morbidních koláží, která spojila Ivetu Bartošovou a Mašinku Tomáše (v rámci zachování všeobecné úrovně vkusu pouze odkazujeme), sdílel jen několik minut po inkriminované zprávě profil televize Prima COOL. Fanouškům však fotomontáž zdaleka tak COOL nepřišla. Příspěvek vyvolal nefalšovanou morální paniku a po smršti rozhořčených reakcí byl ani ne po čtvrthodině smazán. Šéf on-line divize Primy pak na Lidovkách označil celou věc za trapnou chybu. Ke cti mu slouží, že populární výmluvu napadl nás hacker si nechal na horší časy.

Jiný pohled na Bartošovou zaujal server iDNES.cz. Jednou ze zpráv, kterým můžete věřit se stalo stanovisko astrologa Milana Gelnara. „Z hlediska karmy není sebevražda zrovna šťastné řešení,“ prohlásil hned v první větě článku pronikavý esoterik a pokračoval expertní analýzou za použití termínů jako „nesouladné postavení na natálního vládce osmého domu Jupitera“. Moudrá z toho zřejmě nebyla ani sama redakce iDNES - článek zanedlouho smazala (dostupný je pouze v archivu Google) a čtenářům se omluvila na Facebooku. Stanovisko hvězdopravce není známo.

Renault Bartošová Autor: Renault ČR

Vyvedl se také tweet českého Renaultu - jako vystřižený z amerických seznamů sociálněmediálních katatrof. Upozorňoval na oblíbené auto čerstvě zesnulé, shodou okolností právě Renault. Tweet později z nepochopitelných důvodů zmizel, odkazovaný článek (s původním titulkem Iveta Bartošová dnes zemřela. Její první vůz byla Škoda 105) je ale stále k dispozici.

Snahy korporací o oslovení fanoušků na sociálních sítích však nemusí vždy dopadat špatně. Dobrým začátkem je nevázat propagaci na cizí sebevraždu - ale pravděpodobně to nebude stačit. Inspirací firmám budiž tato grafika Budějovického Majálesu, která bez placeného šíření a jediné narážky na Ivetu Bartošovou nasbírala kolem 750 lajků a 150 sdílení. Inu, v Českých Budějovicích by chtěl žít každý.

Budějovický Majáles Autor: facebook.com/budejovickymajales

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].