0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Rozhovory15. 4. 200810 minut

S Martinem Bursíkem o záteži nejen ekologické

Na vaše dotazy k evropské chemické politice, klimaticko-energetickému balíčku, ale i podpoře víceprocentních biopaliv odpovídal ministr životního prostředí.

  • Autor: Respekt
• Autor: Respekt

Martin Bursík

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Poznámka redakce: Rozhovor je pouze hodinový, je tedy možné, že nedojde k zodpovězení všech položených dotazů.

:34Tomáš F.Vážený pane Bursíku,
Stranu zelených, které předsedáte, vnímám jako „menší“ parlamentní stranu, jež dbá na zachování politické kultury (ministr Schwarzenberg budiž příkladem) a na ochranu přírody. Příroda je totiž v hrozném stavu a my musíme začít něco dělat, dokud nebude pozdě (ono už pozdě možná je)!
Chtěl bych se Vás zeptat, jak by se měl člověk chovat co nejvíce ekologicky? Co by pro to měl udělat?
Dále by mě zajímalo, kolik přečtete knih za rok? Jaké čtete noviny? Které vnímáte jako nejserióznější? Kolik hodin pracujete? Mnohokrát Vám děkuji za odpovědi a přeji Vám vše nejlepší jak v pracovním, tak i v osobním životě.S pozdravem
Tomáš F., Praha, student P. S. : Pokud Vás, pane Bursíku, zajímá, kolik planet bychom potřebovali, kdyby žil každý jako Vy, dozvíte se to na internetové stránce www.hraozemi.cz, kde si můžete spočítat tzv. ekostopu. Pokud jste si ji počítal, kolik Vám vyšla?14:14Martin BursíkDobrý den. Strana zelených má v genetickém kódu své DNA zakódovánu ochranu životního prostředí o ochranu lidských práv. Podpora veřejnosti v parlamentních volbách i po nich ukázala, že se v naši společnosti konečně vytvořila skupina lidí, pro které jsou důležitá témata jako je kvalita života, stav a budoucnost naši planety, zachování naši přírody, zastávání se slabších atd. Karel Schwarzenberg bez jakýchkoli pochyb dodává České vládě důvěryhodnosti a respektu. Velmi si ho vážím a mám ho rád. O tom, jak se chovat ekologicky je vydávána řada publikací. Ekologické vytápění a ohřev vody, svícení úspornými žárovkami, třídění odpadů, biopotraviny. Zkuste www.ekoporadna.cz = síť ekologických poraden. nebo www.ekospotrebitel.cz nebo www.zeleneuradovani.cz a dalsi. Čtu prakticky jen odbornou literaturu. Na beletrii je čas jen když mám dovolenou. Četl jsem i na expedici v Pákistánu, a to dokonce nahlas kamarádům, což bylo fajn.:12herynkDobrý den, vaší vnitrostranické opozici moc nerozumím. Chápu, žes Vámi polemizují, ale proč to musíme poslouchat my voliči? Vždyť kritizují sami sebe. Nemáme tedy tuhle stranu volit?14:27Martin BursíkV každé politické straně probíhá boj o moc. I ve Straně zelených. Specialitou nespokojených fundies ve straně je nízká politická kultura této politické soutěže. Vedou politický boj před zraky veřejnosti, k čemuž jim ochotně poskytuje platformu nejraději deník Právo. Z velké části to přičítám nezkušenosti - řada lidí si neuvědomuje, co je to koaliční vládnutí. Tam, kde jsou Zelení v Evropě úspěšní, jsou z logiky významu vždy menšinovým koaličním partnerem. Aby strana tuto roli zvládla, musí se porozumět pojmu „kompromis“ jako základnímu nástroji uplatňování politického vlivu. Fundamentalismus není politickým programem zelených, ale jen její okrajové části. Drtivá většina zelených jsou odpovědní lidé, kteří jsou rádi za to, kam se nám podařilo dojít a radují se z každého menšího úspěchu, který za námi zanechává zelené stopy našeho spoluvládnutí. Radikálové si budou muset vybrat - buď pochopí, že svými nesmiřitelnými postoji a ultimáty ve skutečnosti nic neprosadí, anebo to nepochopí a z politiky sami zklamaní, že se jim nepodařilo prosadit 100% jejich snů a odejdou. Zachovejte nám přízeň, prosím.:30PepaNajdete odvahu postavit se biopalivum? Celkovy podil na snizeni emisi CO2 vyuzivanim biopaliv je minimalni, ale nasledky jsou v globalnim meritku katastroficke (zabirani pudy, hladomory, pesticidy, GMO). Neni na case uznat, ze se jedna o krok spatnym smerem?14:38Martin BursíkProblém není černobílý. Biopaliva a hodnocení jejich energetické náročnosti během celého životního cyklu „life cycle assesment“ byla jedním z témat neformální rady ministrů životního prostředí tuto sobotu v Lublani. Nový energeticko-klimatický balíček Evropské komise, který se teď projednává, obsahuje i návrh kritérií udržitelnosti biopaliv. Vycházíme z toho, že pouze biopaliva, která sníží emise oxidu uhličitého o nejméně 35% ve srovnání s benzínem a naftou, budou považována za ekologicky přínosná. Velikou budoucnost mají biopaliva II. generace, která se vyrábějí synteticky z dřeva, slámy, cukrové třtiny a v budoucnu z jakéhokoli biologicky rozložitelného odpadu. tato paliva mají až cca 8X nižší emise skleníkových plynů v celém životním cyklu. Biopaliva nejsou krokem špatným směrem, ale je potřeba rozlišovat a investovat do moderních technologií II. generace.:28VilémBydlím na Praze 3 a rád bych vstoupil do SZ a pomohl životnímu prostředí v této městské části. Odpuzují mě ale komunistické názory pana Stropnického, který stojí v jejím vedení na Praze 3. Je nějaká cesta ?14:49Martin BursíkDostávám hodně dopisů od veřejnosti, která je k Matěji Stropnickému kritická stejně jako Vy. Víte, on je Matěj Stropnický asi hrozně nespokojený člověk. Skoro nic podle něj neděláme dobře. Karel Schwarzenberg je ministr, který by měl odejít. Strana zelených by měla odejít z vlády. Měli bychom při jednání s koaličními partnery používat daleko víc ultimáta. Měli bychom jim vyhrožovat odchodem z vlády a tak dále. A podle jeho názoru bychom pak konečně byli úspěšnými. Takže vlastně chápu, že se Vám tyto typy debat nechce vésti. Jenže Stropnický není jediným členem na Praze 3, není ani předsedou a jistě tam najdete rozumné lidi. Tak do toho :-):47PavelPane Bursík, vy jste byl poslancem již od roku 1990. Potřásali jste si tam rukama s komunisty a jejich posluhovači a k odstavení soudců a jiných škůdců ze státní správy, kteří škodili lidem, nedošlo. Díky tomu mohli pokračovat zloduši a hloupí lidé v páchání dalších zel i po roce 1990 (dokonce i s Vaším přičiněním, ať už vědomým nebo nevědomým), ani za ty největší zločiny nebyl nikdo postaven před soud. Vnímáte to jako dluh? Můžete sdělit, co konkrétně například na Magistrátu v Praze (když jste byl zastupitelem) Vy osobně jste pro druhé udělal, prosazoval a prosadil?15:05Martin BursíkNikdy jsem si ruce s komunisty nepotřásal. Před soud se nedostal prakticky nikdo. Tuhle etapu vyrovnání se s minulostí jsme nezvládli a je třeba si to přiznat. To vnímám jako dluh. V zastupitelstvu hl.m. Prahy jsem hodně pracoval. Byl jsem velmi kritický k neduhům v Městské policii a prosadil jsem její reformu. Celá dvě funkční období jsem byl v opozici, část z toho jsem vedl výbor pro životní prostředí. Prosadil jsem účinnější systém sběru a třídění odpadu v Pražské památkové rezervaci. Bránil jsem protnutí Petrovic JVK obchvatem Prahy a totéž na SZ v oblasti Suchdola a Dolních Chaber. Prosadil jsem systém podpory nevládních organizací v oblasti ochrany životního prostředí formou grantů. A mnoho dalších témat.:08Petr WJak jste spokojený s Vaším MBPro15:19Martin BursíkMyslíte MacBook Pro? Mně si Apple absolutně získal. Uživatelsky nesrovnatelné příjemnější a rychlejší než notebooky, které jsem měl kdy v ruce. Grafika je také nesrovnatelná. Můj asistent Samuel měl Apple již několik let a já ho pozoroval, jestli je ten jeho stroj skutečně ve všem kompatibilní. Pak jsem se rozhodl a od té doby jsem nadšený …:46Stanislav FryčVážený pane Bursíku, nebylo by lepší přesouvat nákladní dopravu na železnici místo na silnici, je dobré podporovat biopaliva, když to vede k nedostatku potravin a jejich zdražování nejen u nás, v Evropě, ale na celém světě?
Děkuji Stanislav Fryč15:14Martin BursíkUž máme dohodu s ministrem Řebíčkem o zákazu jízdy kamionů v pátek odpoledne a od 0 do 22 hodin v neděli. Vedle toho zpracovává Ministerstvo dopravy program výstavby veřejně přístupných logistických center pro překládání kamionů a kontejnerů na železnici. České dráhy Cargo byly vyčleněny z Českých drah. Cílem je propojení se strategickým partnerem a posílení pozice v regionu. Máme dohodu i o zavedení mýta pro automobily nad 3,5 tuny i na silnicích nižších tříd. Jdeme cestou převedení části tranzitních přeprav na železnici - to je nezbytnost. K biopalivům jsem se prosím vyjadřoval již v jedné z předchozích otázek.:49Miroslav ŠutaVážený pane ministře, Váš vládní kolega představuje stále nové a nové změny daňového systému. Ale o komplexní daňové ekologické reformě ministr Kalousek mlčí a už o ní nemluví ani Strana Zelených. Máme si to vysvětlit tak, že SZ vědomě rezignovala na jeden ze základních pilířů svého volebního programu? Pokud ano, proč? Pokud ne, kdy bude návrh takové reformy zveřejněn?15:22Martin BursíkAle nám se ekologickou daňovou reformu - jako vlajkovou loď Strany zelených - podařilo prosadit jakou součást batohu reformy veřejných financí. Od 1.1. tohoto roku je zavedena spotřební daň z uhlí, elektřiny a zemního plynu. Na plyn je výjimka pro vytápění. Na elektřinu je výjimka pro vlaky, tramvaje a trolejbusy. Výnos ze spotřební daně bude od 1.1.2009 vrácen do ekonomiky (recyklován) snížením vedlejších nákladů práce. Reforma je tedy výnosově neutrální. Od roku 2010 budeme zavádět podle programového prohlášení vlády další fázi reformy, na které nyní intenzivně pracujeme. její zaměření se bude odvíjet od úspěšnosti prosazení novely evropské eměrnice o obchodování s emisními povolenkami na CO2.:12Jana ŠvarcováPane ministře, velmi vám fandíme a s napětím očekáváme jak se Zelení postaví k silovému prosazování MHMP Jižní varianty SZ okruhu kolem Prahy. Zahájení územního řízení o zahájení stavby na pražském magistrátu proběhlo podrazem úředníků na občanech dotčených obcí zřejmě také proto, že si jsou plně vědomi veškerých výhod severní varianty ať už se jedná o ekologii, bezpečnost mostů, nemísení městské a mezinárodní dopravy, postižení daleko méně obyvatel emisemi a hlukem a navíc ekonomickou výhodností. O zahlcení pražských Dejvic zejména v oblasti Vítězného náměstí nemluvě. Jaké je vaše stanovisko k vypracování projektu na severní variantu a zvažování její realizace?
Děkuji za odpověď15:26Martin BursíkDěkuji. Jsem proti jižní variantě SZ obchvatu Prahy přes Suchdol a Dolní Chabry nejméně od roku 1998, spíše ještě dříve. jsem v kontaktu se starostou Suchdola panem Hejlem a jeho kolegy. Jsem seznámen s podle mne nestandardním postupem stavebního odboru Magistrátu hl.m. Prahy. Saučasně vím, že severní variantě již věcně nic nebrání (konflikt s výzkumným ústavem v Řeži byl vyřešen) a jde jen o politickou vůli. V současnosti analyzují právníci a experti na Ministerstvu životního prostředí situaci. Rozptylová studie působí nedůvěryhodně. Hluk a synergie hlukové zátěže s přistávací dráhou v Ruzyni nebyl vůbec řešen. A tak dále. Tématu se intenzivně věnuji a pokusím se přispět prosazení severní varianty, která je jak ekologicky, tak ekonomicky výhodnější.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].