Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda

Reklama

Často hledáte, jak…

Rozhovory

Rozhovor s ministrem školství

Co čeká školství v roce 2008?
Jaké změny nastanou na ministerstvu školství?
A na další vaše dotazy dnes odpovídal nový ministr školství Ondřej Liška.

  • Autor: Respekt
• Autor: Respekt

Ondřej Liška

:33Libor ChrástkoDobrý den. Chtěl bych se zeptat, jestli si vybíráte nivé spolupracovníky na ministerstvo, nové poradce, nebo využijete spolupráce s těmi starými? Jak moc do tohoto smíte zasahovat? A pak se chci zeptat, jak vypadá vaše spolupráce se stínovým ministrem školství?11:22Ondřej LiškaDobrý den. Od každého nového ministra se očekává, že si přivede některé nové spolupracovníky. Zároveň není možné ani správné jen tak lidi propouštět a nahrazovat novými zvenčí, neboť pak hrozí to, že ministerstvo ztratí „institucionální paměť“. Navíc na ministretsvu působí řada kvalitních lidí, s nimiž chci i nadále spolupracovat. Na základě výše uvedeného jsem jsem se tedy rozhodoval při sestavování svého týmu. Striktně se přitom držím tří kritérií. Mí nejbližší spolupracovníci ve vedení resortu musí za a) být kompetentní, zkušení a s odborným zázemím, za b) musí být schopni nezávislého myšlení a schopni předcházet jakýmkoliv střetům zájmů a za c) být schopni týmové spolupráce. Pokud jsou tyto podmínky splněny, je otázka stranické příslušnosti nebo afinity druhořadá. Myslím, že se mi podařilo takový tým dát dohromady z lidí zevnitř i vně MŠMT. Jinak k Vaší druhé otázce: mám zájem spolupracovat napříč politických spektrem, neboť chci dělat kroky, které ovlivní náš vzdělávací systém na dlouhou dobu dopředu.:03Rita HoloubkováDrahoušku Ondřeji,
jste nejen ministrem školství, ale i sportu. Chci se Vás zeptat na dvě záležitosti:
1.Mistrovství světa v lyžování v roce 2009 bude v Liberci. Do zahájení zbývá 433 dní. Jste již seznámen se situací a můžete s plnou politickou odpovědností prohlásti, že Mistrovství světa nebude mezinárodní ostudou naší země a neskončí finančním či organizačním fiaskem?
2.Příští rok poletíte jako ministr sportu na Olympiádu do Číny. Nikde jsem však nezaznamenala Váš názor i názor Vaší strany k porušování lidských práv v této zemi a k událostem na náměstí Tchien –an–men v roce 1989. Vím, chodil jste v té době asi do šesté třídy na ZŠ, ale přesto ta věc je stále politicky aktuální.
Vaše Rita, ta co chodí v zeleném latexu.11:21Ondřej LiškaZdravím Vás, Vaše oslovení mi vhání ruměnec do tváří.
ad 1. Se situací jsem se seznámil a nemám pochyb o tom, že mistrovství proběhne v pořádku.
ad 2. O mých názorech na konání porušování lidských práv v Číně, a to i v souvislosti s olympiádou se v tisku psalo (samozřejmě Vám nevyčítám, že jste to nezachytila). Z několika svých aktivit v této souvislosti mohu zmínit aspoň dvě: letos jsem se spolu s dalšími zelenými poslanci zúčastnil běhu Pochodeň za lidská práva formou štafety, a to v Praze a Brně, který upozorňoval na brutální metody čínského režimu. A druhá věc: Ve foyer Poslanecké sněmovny se konala na podzim výstava ČLR zobrazující prostředictvím patetických fotografií a popisků jak ze spartakiády přípravy Číny na olympijské hry. Nikde ani zmínka o vězních svědomí, trestech smrti, násilném odnímání tělesných orgánů… Proto jsme jako klub zelených poslanců požádali o pětiminutové přerušení jednání Sněmovny a na lanka nesoucí fotografie zavěsili vězeňská pouta, která používala komunistická policie a která lze koupit za 200 Kč na Žižkově. O našem postoji a prohlášení referovala většina hlavních medií. Pokud bych měl do Číny jako minisr letět, velmi dobře zvážím, zda tam vůbec letět či zda to nespojit s nějakým politickým protestem.:04Tomáš TufarDobrý den. Pane ministře, proběhlo již nějaké úspěšné jednání se školskýni odbory, nebo se teprve chystá? Paní Vondráčková se v on-line rozhovoru zmínila, že školství doposud nemělo silného ministra, zároveň jakoby vyjádřila naději, že jím budete Vy? Jste připraven očekávání splnit? Nemáte obavy, že si na školství tzv. „vylámete zuby“? Děkuji za odpovědi.11:24Ondřej LiškaDobrý den. Dvě hodiny po svém jmenování jsem stál před cca sedmi sty stávkujícími školskými zaměstnanci. A řekl jsem jim, že planých slibů slyšeli již mnoho a já jim žádný nový slib nedám. Vedle necelé jedné miliardy korun, které vyčlenila vláda do rozpočtu navíc,. jsem nabídl jednání, které by mělo hledat řešení systematičtější a dlouhodobější. Takové řešení nespadne z nebe, ale musí projít několika koly náročných jednání s odbory, koaličními partnery a parlamentem. A je třeba jednat nejen o platech, ale o financování školství jako takovém. Jestli budu silný ministr, ať zhodnotí jiní později… chci Vám však říci, že v momentě, kdy jsem nabídku na nominaci přijal (a nebylo to snadné rozhodování), jsem se rozhodl, že nebudu ministrem „udržovacím“, ale ministrem, který chce změny. Jedině tak mi to dává smysl.:53Milada PokornáKterý největší úkol na Vás v nové funkci čeká?11:30Ondřej LiškaTěch úkolů je celá řada a stěží dokážu posoudit, který je největší. V řádu nejbližších měsíců to bude dokončení přípravy čerpání evropských fondů, která byla velmi zanedbána. Souběžně s tím je nutné uchopit téma státních maturit a definitivně rozhodnout, jak dál. A pak celý balík týkající se financování vysokého školství, vědy a výzkumu, novely vysokoškoslkého zákona, návaznosti sekundárního a terciárního vzdělávání… A rozhodně chci dosáhnout toho, aby MŠMT bylo otevřeným a efektivním úřadem, čehož lze dosáhnout jen promyšlenými změnami v řádu měsíců až let.:45Jiří HruškaVážený pane ministře,
1. znáte ještě nějaké jiné povolání,kdy si zadarmo, ve svém volném čase, zaměstnanci připravují úplně novou náplň své práce?
2. Domníváte se, že počet zaměstnanců ministerstva je adekvátní počtu organizací, které řídí (srovnejte s počátky 90.let)?
3. Věříte si,že nepodlehnete množství „kolomazníků“,kteří v uctivé úkloně volnou rukou mažou schody mastí? A těch je!!!Děkuji a věřím,že budete moci aspoň něco pro regionální školství uděla11:34Ondřej LiškaZdravím Vás,
ad 1. metodická i jiná podpora učitelům při reformě se musí nutně zlepšit a považuji to za důležitý úkol. Uvažujeme o větším zapojení fondů EU do zkvalitňování výuky.
ad 2. Máte namysli OPŘO? Jejich fungování lze jen obtížne považovat za efektivní.
ad 3. Rozhodně jich nebudu mít méně než mí předchůdci, spíše více. Ale obavu z toho nemám. Předpokadem pro to, jak obstát v těchto situacích, je dobrý tým a poctivost.:29Vilém RoklVaše pozice je nelehká. K vašemu jmenování Vám blahopřeji. Nebojíte se, že případné neúspěchy budou připisovány Vašemu věku a možnému nedostatku zkušeností?11:37Ondřej LiškaDěkuji. Jsem si velmi dobře vědom toho, nač narážíte. Můj věk je výhodou i nevýhodou. Každopádně to s ním bude den ze dne lepší :-) Myslím, že k tomu nelze vyslovit obecný soud. To lze posoudit na základě konkrétních rozhodnutí a toho, co ve skutečnosti přinesou. Vzhledem ke svému věku spíše očekávám, že se mi bude měřit přísnějším metrem… A nevadí mi to.:19Břetislav VendulkaReforma školství je nastartována - budete do tohoto procesu ještě nějak výrazně zasahovat? Je přednější získat finance od EU nebo ze státního rozpočtu?11:41Ondřej LiškaAno, chci reformě věnovat podstatnou část své energie. Reforma běží, ale potřebuje ze strany ministra a MSMT konkrétní, nejen verbální podporu. Finance z EU a ze státního rozpočtu nejsou v rozporu - bylo by chybou nevyužít maxima z obou pro zkvalitnění českého vzdělávacího systému.:12Pavel NovákDobry den, zajimalo by me, cim argumentoval premier Topolanek proti navyseni rozpoctu resortu skolstvi, ktery je neustale podfinancovan. Vzhledem k tomu, ze je skolstvi prioritou teto vlady, tak nerozumim smesnemu navyseni o 1,5%. Dostalo se Vam nejakeho smysluplneho vysvetleni pri jednani s lidmi, kteri takovyto rozpocet predlozili. Jak mam rozumet navyseni platu policie o 26%, statni spravy o 7,7%. Dekuji za odpoved.11:43Ondřej LiškaPremiér argumentoval tím, že reálný nárůst bude vyšší (a to až o 4–4,5%) vzhledem k snížení počtu žáků a 993 milionům korun, které vládní koalice vyčlenila na platy zaměstanců při schvalování rozpočtu. Tento nárůst není úplně tragický,ale rozhodně také ne uspokojivý. Učitelé hrají pro společnosti důležitou úlohu a tomu by v budoucnu mělo odpovídat i jejich platové ohodnocení. Hodlám v tom něco učinit i s vědomím, že si mí předchůdci na tomto úkolu vylámali zuby…:17Kamil S.Pohrozil jste, že pokud se J. Čunek vrátí do vlády, vy z ní odejdete. Budete stejně zásadový i nyní k Bursíkovi, pokud neodstoupí z ministerského křesla, poté co byl nařčen z daňových úniků? Schválně píšu nařčen, protože Bursík ani Čunek nebyli zatím dokonce ani obžalováni. Přesto jim oběma měříte zcela jiným metrem. Nejste náhodou vy zelení ministři zásadoví idealisté jenom někdy a jenom když se vám to hodí?11:48Ondřej LiškaNáhodou nejsme. Rozhodující v politice je, zda taková nařčení dokáže politik věrohodně vysvětlit. A to se panu Čunkovi rozhodně nepodařilo. MArtin Bursík k tomu ještě ani neměl šanci, neboť je mimo ČR na konferenci o klimatických změnách. Nemám pochybnosti, že se MB v tomto bude postupovat zcela transparentně. A za další: u pana Čunka to nebyl jen údajná korupční kauza (původ milionů stejně nakonec nevysvětlil), ale způsob, jakým jedná a hovoří ve věci sociálně vyloučených Romů je populistický a hraje na latentní rasismus v české společnosti. To mně vadí možná víc, než jeho popletené výroky o vlastních financích.:39PetrPane ministře, co si myslíte o tom, když někdo krade?11:53Ondřej LiškaŽe jedná v rozporu se zákonem a dobrými mravy.:07Veronika HolíkováDobrý den, o nedávno proběhnuvší stávce učitelů jste prohlásil, že už je více méně zbytečná, neboť částka určená na školství (nikoliv pouze na platy pedagogických pracovníků) byla zvýšena. Myslíte si, jako „ministr učitelů“, že bude stačit na to, aby si učitelé nemuseli obstarávat druhé zaměstnání nebo brát v Evropě neuvěřitelný počet přespočetných hodin, což rozhodně kvalitu výuky nezlepší a energii k dalšímu sebevzdělávání či individuální práci se studenty nepřidá?11:54Ondřej LiškaAno, stojím si za svým tehdejším prohlášením, že stávka, která proběhla mnulé úterý byla sice legitimní co do důvodu (nízké platy), ale nic nového již nemohla přinést, neboť již předtím se koalice dohodla na navýšení této kapitoly o necelou miliardu. S odboráři jsem jednal ještě před svým jmenováním a nabídl jim spolupráci a dialog, a to nikoliv pro forma, ale jako skutečnou snahu najít systémové řešení. V sázce je kvalita našeho vzdělávacího systému, což je de facto schopnost české společnosti obstát v éře globalizace.:43Miloslav FrancůHodlá - v obecné rovině - MŠMT promítat postupně do svých reformních kroků vzdělávací prvky respektující „tekutost“ postmodernity? Např. dotaci osobnostních charakteristik vzdělávaných subjektů o trénink ve flexibilní „změně rámců“ (myšlenkových, behaiviorálních, …), přijímání zodpovědnosti za vlastní volbu a její důsledky, zvyšování tolerance a respektu k odlišnosti…
Konkrétně: myslím, že pro ČR celoevropsky (ne-li celosvětově) unikátní, plně funkční síť ZUŠ právě svým akcentem na sebevýraz, neformální spolupráci, „nošení kůže na trh“ atd. je pro rozvoj těchto schopností jako stvořená. Její donquijotský zápas o místo na slunci momentálně reprezentovaný rozpracováváním RVP do ŠVP by si zasloužil ze strany ministerstva přinejmenším chápavý dialog, ne pouze administrativní rámec pro ty bláhové „pišišvory“, kteří ještě každému mláděti individuálně vystýlají hnízdo.11:58Ondřej LiškaVáš příspěvek vlastně není ani tak otázkou, jako spíš konstatováním. Jsem s Vámi zajedno, že český vzdělávací systém by měl maximálně zohlednit změněný společenský, vlastně historický kontext, v němž se dnes uvažujeme o reformách ve školství. je jasné, že nikdy nebude možné rezignovat na konkrétní znalosti, ale stejně tak není pochyb, že ti, kdo budou široce a obecně vzděláni, budou schopni efektivně nakládat s informacemi a budou ochotni celý život na svém vzdělání pracovat, budou také schopni mnohem lépe obstát v postindustriální ekonomice „tekuté modernity“. Zdravíme Zygmunta Baumana.:41Miloslav FrancůJeště doplnění: Na Webu MŠMT je uvedeno mezi hlavními cíli školské reformy, cituji:
„Proto se hlavním cílem vzdělávání stává rozvoj těch životních dovedností, které jsou pro dnešní svět klíčové - např. umět se učit, komunikovat, umět řešit problémy, umět spolupracovat s ostatními, vést za své jednání a chování odpovědnost atd. Jde o vědomosti, dovednosti a osobnostní vlastnosti, které jsou široce využitelné, umožňují uplatnění v širokém spektru povolání, rychlou rekvalifikaci, adaptaci na změny atd. Nabytí těchto dovedností by se pak mělo projevit v produktivitě práce, v zaměstnanosti a v konkurenceschopnosti na evropském trhu práce.“ Čili technokraticko-byrokratickým a produkčně-ekononomistním jazykem asi to, na co se ptám. Nešlo by se vyjadřovat poněkud méně poučeně-vrchnostensky, toto je jazyk neoliberálů, kteří do svého thesauru přijali pár slůvek, která jsou módní?12:03Ondřej LiškaJazyk, kterým hovoříme, samozřejmě je problém. Se stejným problémem se lze setkat v oblasti evropské integrace. Tam je to možná ještě horší než ve školství.:17Miroslav Koláč1. Myslíte si, že je možné změnit něco k lepšímu v českém školství? Co a jak? Pokusíte se o to?
2. Víte o výroku Jana Masaryka, že „dokud budeme platit generálům víc než učitelům, nebude na světě mír?“ (Viktor Fischl, Rozhovory s Janem Masarykem). Souhlasíte s ním?
3. Kde se v konkrétních krocích projevilo, že školství a vzdělávání je prioritou vlády, do níž jste právě vstoupil?12:04Ondřej Liškaad 1. rozhodně je. Kdybych tomu nevěřil a neměl vizi, jak toho alespoň zčásti dosáhnout, nabídku bych nepřijal. Co a jak? Na to mi tento prostor nestačí, ale dovolím si Vás odkázat na své předchozí odpovědi na tomto chatu. Jinak příští úterý zveřejním na tiskové konferenci svou koncepci vedeni resortu do konce volebního období i tým lidí, kteří budou jejími nositeli.
ad 2. Ten výrok jsem už slyšel. Má i svou populistickou polohu a zformuloval ji, myslím, Miloš Zeman. CSSD sla do volebního boje s tím, že zajistí, aby měl učitel v obci vyšší plat než bankéř. Evidentně se jim to nepovedlo. Pan Fischl má ovšem hlubokou pravdu v tom, že role učitelů a vzdělání ve společnosti je pro rozvoj humanistických ideálů naprosto klíčová. Každý, kdo se k nim hlásí, to určitě vnímá podobně.
3. Např. ve snaze o optimální nastavení synergií mezi operačními programy, které se týkají vzdělávání, konkureschopnosti a průmyslu. Práce na tomto tématu bude vrchlit v rpvních měsících příštího roku. No, a bude evidentně z velké části na mně, zda tato vládní priorita bude mít skutečnou váhu nebo zda zůstane na papíře.:41Petr P. K. VaryDobrý den, pane ministře víte o tom, že v Karlovarském kraji nařídil KÚ dopisem všem zřizovaným příspěvkovým organizacím (tedy i školám), že musí zvýšit nájemné u všech bytů, které pronajímají na maximální úroveň, kterou umožňuje zákon 107/2006 ? Je možné, že vzhledem k výši mezd ve školství chtějí vyhnat školníky a správce a posléze zřejmě vylepšovat rozpočty škol pronajímáním těchto bytů za tržní nájemné ?12:15Ondřej LiškaTo skutečně nevím a podívám se na to.:52Jan MalýZ předcházejících dotazů je zřejmé, že to vůbec nebudete mít jednoduché, kolik vlastně můžete zaměstnávat poradců, asistentů a asistentek, tiskových mluvčí? Jste nějak limitován?12:16Ondřej LiškaSamozřejmě jsem velmi limitován počtem tabulkových pracovních míst připadajících MŠMT. Teb počet je velmi omezený, ale u lidských zdrojů platí stejně jako jinde, že nejde vždy o kvantitu, ale kvalitu, tedy schopnosti lidí, kterými se obklopíte. Na základě svých zkušeností z nevládek, kultury, komunální i evropské politiky vím, jak důležitou roli hraje nejen ohodnocení, ale také motivace a týmový duch. S dnešními platy ve státní správě si to bez vnitřního přesvědčení asi nejde úplně představit.:08Miloslav FrancůUmění je krásná pravda - naprosto ne krásná lež. Josef Čapek.
Jste odhodlán napomoci snaze učit děti pravdě, když je u nás tak dobře připravený terén v podobě sítě ZUŠ? Věnujete jim více než jen marginální nepozornost?12:21Ondřej LiškaŠkola by měla nejen informovat, ale také formovat. ZUŠky k tomu určitě přispívají. V tomto smyslu jim bud věnovat zvláštní pozornost, stejně jako všem dalším možnostem, jak posílit formativní (rozuměj ovšem neideologický) charakter vzdělávání.:12janaDobrý den.Přeji Vám hodně úspěšných rozhodnutí.Chtěla bych se zeptat jaký je Váš postoj k alternativnímu vzdělávání?A zda budete alternativní školy nějakým způsobem podporovat?12:28Ondřej LiškaAno, považuji alternativní školy za důležitou součást nabídky naší vzdělávací soustavy. Poptávka po nich roste, stejně jako roste počet těch, kteří se hlásí k postmateriálním hodnotám. Nejde zde o to, někoho nutit k alternativě, ale umožnit těm, kdo o ním mají zájem, se takto vzdělávat. Tuto problematiku velmi sleduji a spolupracuji na ní s uznávanými odborníky.Děkuji Vám za všechny položené otázky a přeji Vám vše dobré.
Zdraví Ondřej Liška

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].