0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst
Rozhovor3. 6. 20088 minut

Diskuse s Ondřejem Černým

Na vaše dotazy k tématu současného divadla, dění v kultuře i společnosti odpovídal ředitel Národního divadla v Praze.

Astronaut
 
Autor: Respekt
Autor: Respekt

Ondřej Černý

↓ INZERCE

V nedávno konané panelové diskusi k tématu financování divadel Ondřej Černý řekl: „Situaci, která nastala v Praze, bychom chtěli dostat do širších souvislostí.“ Vyzval všechny, které k debatě pozval, aby byla vedena v pozitivním duchu. „Tato debata má problémy otevřít, jejím cílem není je vyřešit.“

:00matěj formanDobrý den, chtěl bych se zeptat, co by podle Vás potřebovalo vaše divadlo. Co ostatní divadla pražská? A máte tušení, proč je taková situace jaká je pouze v Praze? Nebo to tak není? Zjevně nejde pouze o problém s radnicí. Děkuji za odpověď a přeji úspěchy v hledání řešení.10:58Ondřej ČernýVaše otázka se patrně týká aktuální situace v oblasti kultury v Praze. V tomto kontextu mohu říci, že Národní divadlo v celé věci vystupuje jako subjekt, který vnímá svou podstatnou roli v pražské kultuře a není mu proto lhostejno, jaká bude budoucnost pražského divadla resp. kultury jako takové. Co by potřebovalo naše divadlo? Dostatek invence a kvalitních tvůrců a protagonistů, aby mohlo dělat dobré divadlo pro své diváky a naplňovat své poslání býti první scénou v naší zemi. To je ovšem věc, která je pouze v našich rukách. Potřebujeme k tomu chápavého zřizovatele - a toho v Ministerstvu kultury v tuto chvíli máme.Pražská divadla podle mého názoru potřebují schopného a kompetentního partnera, kterému půjde o dobrou věc - tedy rozvoj všech druhů a žánrů performing arts na území Prahy. Partnera, který bude umět naslouchat, bude ctít kulturní kontinuitu, který bude ochoten nést odpovědnost a který dokáže hledat pozitivní řešení. Problém je v tom, že pražská divadla mají pocit, že v současné pražské radnici takového partnera nemají. Ano, není to jen problém Prahy. Politické reprezentace obecně mají v poslední době tendenci hledat jednoduchá, ekonomistická, technokratická a pragmatická řešení. Proto je nutno důrazně obhajovat specifickou roli umění a kultury ve společnosti.:35Ondřej KobzaNebojíte se msty odvolání za podporu odboje vůči současné politice ODS v oblasti pražské kultury? A za druhé, co pozitivního může toto období protestů přinést?11:14Ondřej ČernýNepovažuji se za odbojáře vůči současné politice pražské ODS. Nevnímám celou tu diskusi jako apriori politickou, ale jako diskusi věcnou. Proto se ani neobávám nějaké „msty“.Ta druhá otázka je na místě. Jakákoliv silná názorová polarizace, jakýkoliv konflikt tohoto typu by měl v budoucnu přinést pozitiva. Jaká? Především se ukázalo, že kulturní milieu Prahy není jen tématem kulturních rubrik deníků, ale že má celospolečenský dosah. Jinak řečeno: Kultura je oblast, která je a má mít srovnatelnou sílu jako naše školství, věda, ekonomika. A nelze ji považovat za marginalitu, na jejíž správě je možno neodpovědně experimentovat.:11Monika SlámováDobrý den. Pane Černý, jak se naplnili Vaše představy o ředitelování Národnímu divadlu? Co z vašich vizí se naplnilo a co nikoliv? Měl Váš otec pravdu, když Vám tvrdil, že je to o velké psychické zátěži (jak jste uvedl v jednom rozhovoru)? Děkuji Vám za odpověď.11:29Ondřej ČernýDěkuji za milou otázku. Po roce ředitelování mám v tuto chvíli dobrý pocit, že mám Národní divadlo v rukách. Že jsem dostatečně zorientovaný a že jsem schopen si vytvořit prostor pro realizaci svých vizí. Psychická zátěž to bezpochyby je, ale já jsem šťastná nátura, která se vždy snaží hledat pozitivní řešení. A která frustrace z dílčích neúspěchů (viz Odcházení V. Havla) dokáže zpracovat. Vpodstatě všechny mé plány a cíle jsou v tuto chvíli v nějaké fázi realizace. Jen s tou automizací souborů je to složitější, než jsem si před nástupem do funkce maloval. Mimochodem: v tom dávám zpětně svému otci za pravdu.:27J. HorskýNa divadlo se dnes hledí jako na posvátnou krávu. Jakmile nějaké vznikne, prohlásí se za součást kultury (zejména pokud si samo nevydělá) a nárokuje si veřejné prostředky. Podle tisku je v Praze 98 divadel. Nebylo by na místě jejich počet zredukovat, ať už verdiktem odborníků (odpojením od penězovodu), nebo přirozenou selekcí trhu?11:37Ondřej ČernýZkusme faktu, že pražský divadelní život je bohatý, přiřadit kladné znaménko. Měla by to být - vedle např. pražských památek - naše chlouba. A pokud mají jednotlivá divadla své diváky (a oni je mají), proč je likvidovat.:42O. BártíkováZ jakého popudu jste svolal onu diskusi nad financováním kultury? Má i ND nějaké potíže v tomto směru?11:41Ondřej ČernýTuto diskusi jsem nesvolal proto, že má Národní divadlo nějaké potíže, ale proto, že Národní divadlo je podstanou součástí českého potažmo pražského kulturního kontextu. Nemůžeme jen sebestředně oprašovat naše zlaté portály a věnovat se tvorbě uprostřed nich. Musíme vnímat společenský kontext, v kterém pracujeme. Proto jsme svolali onu diskusi.:43Lukáš JansaChodíte Vy sám na představení malých a alternativních divadel? Ještě platí, že i v tomto oboru se dá vytvořit za málo peněz hodně muziky? Co Vás v poslední době zaujalo?11:45Ondřej ČernýCoby ředitel Divadelního ústavu jsem navštěvoval představení alternativních divadel mnohem víc. Dnes už jen zřídka, neb práce v Národním divadle mne logicky cele „požírá“. Nicméně jsem přesvědčen o tom, že tvorba alternativních divadel (za vskutku málo peněz) je právě svým důrazem na inovativnost, hledání nových forem a obsahů, svou rebelií proti zavedeným estetikám a svou bezskrupulózní reflexí současné společnosti velmi důležitá. Třeba takové představení, jakým je Tiká tiká politika Jiřího Adámka z Alfréda ve dvoře, je toho krásným příkladem. Formálně i obsahově.:18L.R.Jak se díváte na vztah lidí k současné kultuře a pak na vztahy v kluturní obci samotné? Kam by se měla naše kultura ubírat a kam se vlastně ubírá?12:11Ondřej ČernýKultura je životadárnou součástí společnosti. I ti lidé, kteří přímo nevyhledávají návštěvu kulturních akcí, z této životadárnosti čerpají - mnohdy aniž si to uvědomují.
O naši kulturu bychom měli pečovat a rozvíjet ji. Měli bychom ji považovat za společenskou prioritu.:55M. HniličkaKde vidíte příčinu toho, že valná část dnešní školní mláděže není schopna rozpoznat kvalitní kulturu? Dočkáme se doby, kdy na prknech ND budou mít svou šou protagonsté Superstar nebo X-faktoru? Bude tahle kultura jednou vnímána jako vrcholná té naší doby? Jak se na to jako odborník díváte?11:52Ondřej ČernýJe nesporné, že dnešní školní mládež žije někdy až zběsilou dynamikou současného života, postavené na obrovských virtuálních a digitálních možnostech doby. Ale nemyslím si, že je schopná rozpoznat kvalitní kulturu méně, než generace předešlá. Vzpomeňme, jak se prorokovalo, že s nástupem televize a audiovize přijde konec knižní kultury. Nestalo se tak. Ba naopak. Jsem přesvědčen, že společnost se nevyvíjí lineárně, ale ve spirálách. Současná generace mladých mnohdy inklinuje ke konzervativních hodnotám více, než generace předešlá.:28J. MikšovskýMá Národní divadlo v Praze dnes co nabídnout mladým lidem? Něco, čím by prolomilo onu bariéru vytvořenou označením „svatostánku“ kultury?12:01Ondřej ČernýNechceme tu bariéru prolomovat. Chceme dělat divadlo takové, aby si z naší nabídky mohly vybrat všechny vrstvy obyvatelstva. Neb to považujeme za náš bytostný úkol. Konkrétně? V činohře máme např. představení jako Don Juan či Rock´n´roll, které nepochybně mohou souznít s životním pocitem mladých lidí. A Petr Zuska v baletu se úspěšně snaží budovat repertoár nejen na klasickém baletu, ale i moderních současných choreografiích.:11Tomáš FořtJistě máte kontakty i do zahraničí, komunikujete se zahraničními soubory a scénami - jak oni vnímají současnou českou kulturní politiku?12:06Ondřej ČernýVnímají většinou českou kulturu jako velmi bohatou, jako kulturu, která má co Evropě a světu nabídnout. O to nechápavěji reagují na některé nápady a vyjádření některých našich kulturtrégrů.:23Vojtěch BalíkVážený pane řediteli, jednak Vám chci říci, že angažmá ND v diskusích kolem veřejného financování a správy kultury, a zvláště Vaše osobní nasazení jako člověka k tomu nad jiné povolaného, je zcela na místě. Chci se ale zeptat: Jak je daleko, či snad zda vůbec ještě probíhá již letitá debata o možném veřejno-právním statutu státních kulturních institucí? (Něco na způsob dnešního statutu universit či veřejných výzkumných institucí).
Hodně zdaru a srdečně zdravím.12:11Ondřej ČernýKultura je životadárnou součástí společnosti. I ti lidé, kteří přímo nevyhledávají návštěvu kulturních akcí, z této životadárnosti čerpají - mnohdy aniž si to uvědomují.O naši kulturu bychom měli pečovat a rozvíjet ji. Měli bychom ji považovat za společenskou prioritu.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].