Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Projekt FUTURA

Fair Trade - výuka „odpovědného“ obchodování

Výrobcům ze zemí třetího světa už dávno nepodávají pomocnou ruku jen humanitární organizace. Na zlepšení jejich životních i pracovních podmínek přispívá prakticky každý zákazník, který si z obchodu odnese zboží s nálepkou Fair Trade.

Výrobcům ze zemí třetího světa už dávno nepodávají pomocnou ruku jen humanitární organizace. Na zlepšení jejich životních i pracovních podmínek přispívá prakticky každý zákazník, který si z obchodu odnese zboží s nálepkou Fair Trade. Podpora zajímavé myšlenky „férového obchodování“ a podpory tradičních výrobních postupů přesto stále závisí na osvětě. Vzdělávací programy realizované pražskými organizacemi jsou zaměřené na širokou veřejnost i na podnikatele, kterým může Fair Trade politika přinést cennou konkurenční výhodu.

Celosvětové nadšení pro Fair Trade se před několika lety dostalo i do České republiky. Na podporu „odpovědného“ obchodování s třetím světem vznikla v roce 2004 česká Asociace pro Fair Trade, jejíž členkou je i pražská Ekumenická akademie. V rámci tohoto občanského sdružení funguje v současné době hned několik vzdělávacích projektů zaměřených na spotřebitele zboží, které bylo vyrobeno v nedůstojných pracovních, sociálních či zdravotních podmínkách.

Osvětová aktivita „Procure IT Fair“ cílí na uživatele počítačů, jejichž součástky vznikají převážně v rozvojových zemích. Kromě managementu vybraných společností by měl projekt financovaný z evropských fondů oslovit prostřednictvím vzdělávacích aktivit i studenty, zaměstnance univerzit a státní zaměstnance. Úskalí výroby potravin vysvětlují vyškolení referenti prostřednictvím organizovaných kolektivních snídaní „Fair & Bio“. Partnerský obchod, se stal také tématem projektu Pražské školy alternativ, který Ekumenická akademie pořádá ve spolupráci s mezinárodními organizacemi.

Obchodníkům přináší prodávání produktů Fair Trade výhodu změny,“ říká manažerka prodeje při Ekumenické akademii Klára Hendlová. „Nabízejí jiné produkty než obvykle, produkty s přidanou sociální a ekologickou hodnotou.“ Firmy, které Fair Trade přijaly jako součást vlastní firemní politiky, získávají podle Hendlové především dobrou image. Kromě řady neziskových organizací, které kupují Fair Trade výrobky z přesvědčení, využívá nálepky „spravedlivé společnosti“ řada nadnárodních firem. Specifickou kategorii tvoří podle Hendlové drobné společnosti, které chtějí podpořit přímo producenty, ale nemají v úmyslu přispívat do charity a klasických sbírek.

K mnohdy neúnosným podmínkám pracovníků v třetím světě není lhostejná ani Společnost pro Fair Trade a rozvojové vzdělání, která se rozhodla otevřít oči české mládeži. Kromě vzdělávacích programů pro nejmenší a základní a střední školy ale vytváří i speciální materiály pro učitele anglického jazyka.

Užitečné webové adresy:

www.ekumakad.cz – Ekumenická akademie

Home
">www.fairtrade.cz – Společnost pro Fairtrade a rozvojové vzdělání

www.fairtrade-asociace.cz – Asociace pro Fairtrade

Článek vznikl v rámci projektu Futura financovaného Evropským sociálním fondem, Českou republikou a hlavním městem Praha. Projekt realizuje Respekt Institut, o.p.s.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].