0:00
0:00
Periferie2. 12. 20123 minuty

Nový příběh o Africe

Povědomí o „beznadějném kontinentu“ se mění

Afrika, ilustrační foto

„Nikdy na obálku nedávejte fotografii normálního spokojeného Afričana – pokud to tedy není nositel Nobelovy ceny. Zobrazujte muže s kalašnikovy, ženy s obnaženými prsy,“ píše Binyavanga Wainaina v eseji Jak psát o Africe a pokračuje radami pro výběr vhodných postav správné reportáže z Afriky: „Moderního Afričana vykreslete ideálně jako tlustého muže, který krade a pracuje na imigračním úřadě. Popište ho jako nepřítele rozvoje, který svou práci využívá k tomu, aby pragmatickým a dobromyslným cizincům komplikoval zakládání neziskovek a ochranu divočiny.“

Esej plná sarkasmu zesměšňuje příběh o Africe, který velká světová média desítky let vyprávěla. Tento sarkasmus odráží pocit řady vzdělaných Afričanů, že zahraniční novináři dlouhodobě zkreslují pestrou, komplexní realitu jejich zemí a celého kontinentu a v Evropanech a Američanech tak tvoří představu, že Afrika je hlavně místem hladu, korupce, nemocí a válek. Plná obyvatel, které je třeba litovat a případně jim pomoci, aby se – slovy jednoho populárního klišé – „naučili sami chytat ryby“.

↓ INZERCE

Teď se však začíná stále častěji vyprávět nový, velmi odlišný příběh. Nejvýstižněji ho symbolizují obálky vlivných časopisů, jež formují světové veřejné mínění. Titulek na obálce časopisu Time v minulém týdnu hlásal „Afrika na vzestupu“. „Afrika se nachází uprostřed historické proměny, která v příštích desetiletích z chudoby vyprostí stovky milionů lidí – podobně jako se to stalo v minulých několika dekádách v Asii,“ popisoval uvnitř článku africký zpravodaj týdeníku Alex Perry. Podobně už loni v prosinci týdeník The Economist vydal obálku s obrázkem chlapce, který běží savanou, pouští si duhově zbarveného draka ve tvaru Afriky, a doprovodil ho stejným titulkem: „Afrika na vzestupu“. Tato titulní strana měla symbolický význam – vyšla jedenáct let poté, co The Economist na obálce Afriku ocejchoval jako „Beznadějný kontinent“. Nový trend psaní o Africe je možné ve zkratce shrnout tak, že dosud byla Afrika vnímána jako problém, teď se naopak vyzdvihuje její potenciál.

Problém stereotypního psaní o chudobě, válce a utrpení nespočíval v tom, že by tyto příběhy nebyly pravdivé. Odrážely nicméně jen omezenou část reality a čtenářům ji předkládaly jako plnou pravdu. Náš obraz například o Americe formují nejen média, ale i filmy, seriály, příběhy hudebníků, časté cesty a následná vyprávění přátel. Povědomí o Africe však utvářejí hlavně kampaně neziskových organizací či novináři a ti příliš dlouho ignorovali příběhy ukazující africké studenty, obchodníky, úředníky, umělce, venkovany jako normální lidi, kteří mají velmi podobné sny a starosti jako my. Snad přichází čas, kdy se to navždy změní.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].