Seriál Vyprávěj nesnáším, říká scenárista filmu o Palachovi
Záznam online rozhovoru se Štěpánem Hulíkem, scenáristou snímku Hořící keř, který má 14 nominací na sobotní České lvy
„Na scénáři jsem s různými přestávkami pracoval asi čtyři roky. A ano, ČT ho odmítla. Tenkrát mě to mrzelo, ale dneska bych jim mohl spíš poděkovat,“ říká v online rozhovoru Štěpán Hulík, scenárista filmu Hořící keř o Janu Palachovi. Snímek z produkce HBO, který natočila režisérka Agnieszka Hollandová, má rekordních 14 nominací na ceny Český lev, které se budou udělovat tuto sobotu v Rudolfinu.
Hořící keř již nedávno ovládl Ceny české filmové kritiky. Z deseti nominací si odnesl trofeje v šesti kategoriích: za nejlepší film, režii, scénář, kameru, hudbu a ženský herecký výkon ve vedlejší roli. Štěpán Hulík tu získal hned dvě ocenění - kromě ceny za scénář Hořícího keře i Cenu RWE pro Objev roku.
30letý filmový historik a scenárista vystudoval filmovou vědu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy a scenáristiku a dramaturgii na FAMU. Rozšířenou verzi své diplomové práce z filmové vědy o počátcích normalizace ve filmovém studiu Barrandov vydal pod názvem Kinematografie zapomnění (2011) a získal za ni Magnesii Literu pro objev roku.
Normalizaci se Hulík věnoval také televizní cyklus Těžká léta československého filmu, na kterém spolupracoval. Jako scenárista debutoval právě trojdílným televizním filmem Hořící keř. V současnosti pracuje na životopisném filmu o Evě Olmerové Čekej tiše.
:33SKČím si vysvětlujete že nijak nebyl postihnut v tzv. normalizaci Karel Kachyňa, i když natočil Ucho a točil klidně dál?14:06Štěpán HulíkDobrý den! Vaše otázka se mi tady ukazuje jako první, tak začnu s dovolením s ní. Hlavní odpovědnost za Ucho jakož i jiné „krizové“ filmy, které KK natočil ve spolupráci s Janem Procházkou, se normalizátoři rozhodli svalit právě na JP, kterého beztak chtěli odstranit (byl ukázkovým exponentem Pražského jara). Takže JP byl označen za ideového strůjce těchhle filmů a KK za toho, kdo je „jen“ natočil (doporučuju srovnání s Filipem Renčem a jeho vizí režie „já jsem to jen rozzáběroval“:) Takže Kachyňa pak mohl točit dál. Myslím, že velkou roli hrálo i to, že perfektní řemeslníky, jako byl KK, normalizátoři potřebovali nejvíc.:33SKSpolupracoval na Hořícím keři i bratr Jana Palacha či někdo z jeho rodiny? A paní Dagmar Burešová?14:08Štěpán HulíkAno, pan Jiří Palach scénáře četl, měl několik připomínek, podle kterých jsme scénář upravili. Paní Burešová scénáře spolu s manželem také četla a schválila. Bez jejich posvěcení by ani nebylo možné použít jejich osobnostní atributy…:13DAYDJak se Vám líbil televizní film o Janu Zajícovi?14:10Štěpán HulíkMyslíte film Ivo Trajkova „Jan“? Viděl jsem ho už před delším časem, pamatuju si z něj několik silných scén, ale celkově mi vadila přílišná symboličnost toho filmu. Zdá se mi, že v tomhle případě zakrývala to podstatné. Ale třeba se pletu…:57DAYDKdo byl největším filmovým normalizátorem - Fojtík, Muller, Tugan Veselý, Toman?14:13Štěpán HulíkNa to je těžké odpovědět. Každý z nich škodil a každý z nich škodil velmi. Také jejich osobní pohnutky byly podle mého stejné - čirý pragmatismus. U Tomana zřejmě navíc posilněný i touhou pomstít se úspěšnějším. Málo se totiž ví, že narozdíl od řady jiných horlivých normalizátorů čs. kinematografie nebyl Toman jen úředník. Sám se už od mládí okolo filmu pohyboval, natáčel instruktážní snímky a koketoval i s filmy hranými. Nijak extra mu to ale nešlo. A po roce 68 se mu otevřela ideální příležitost jak to těm úspěšnějším „nandat“…:45WWKdy Hořící keř poběží v ČT či jiné TV (mimo HBO, kde už byl vysílán)?14:14Štěpán HulíkPokud mám dobré informace, ČT chtěla Keř koupit, ale HBO zatím nechce. Ani se jim nedivím:):19petr2Dobrý den a díky za film. Jak dlouho jste na něm pracoval? A je pravda, že ho odmítla Česká televize?14:17Štěpán HulíkDobrý den a také děkuju. Na scénáři jsem s různými přestávkami pracoval asi čtyři roky. A ano, ČT ho odmítla. Tenkrát mě to mrzelo, ale dneska bych jim mohl spíš poděkovat…:45Jakub KnížeDobrý den, rád bych Vás zeptal na několik věcí. a)Dokážete říci, či odhadnout, kolik projektů celkem v letech 1948 až 1989 nebylo realizováno, přičemž už se dostaly do stádia preprodukce (hledání lokací, stanovení rozpočtu atd.). Vycházím z Vámi zmiňovaných filmů z knihy Těžká léta československého filmu, přičemž mi jde primárně o záležitosti, jejichž výroba byla utnutá kvůli „nevhodnému ideovému vyznění“.b)Jaký byste doporučoval postup při pátrání po těchto nerealizovaných filmech (viz výše) a jakou byste osobně doporučoval literaturu pro bližší seznámení se s touto tematikou. Zároveň bych se rád zeptal, kde je možné nahlédnout do dokumentace k nerealizovaným filmům (například u toho sci-fi titulu, který měl vzniknout v koprodukci s Paramountem. Omlouvám se, ale nevybavuji si teď jeho titul). c)Ústřední dramaturg FSB Ludvík Toman je popisován jako vrah/kat českého filmu. Mohl byste říci, zda má pro Vás (z politického i tvůrčího hlediska) ekvivalent na poli scénáristů a režisérů v letech 48 až 89?d)Vnímáte Vy osobně současné divácké tendence oproštění se od politického podtextu a jeho bagatelizaci při kvalitní řemeslné formě normalizační kinematografie? (tím mám na mysli například adoraci některých titulů na ČSFD.cz, dobrým příkladem může být divácká recepce u Sequensova Majora Zemana)Myslíte si, že toto vnímání se časem změní a pokud ano, tak jak? e)Pokud bychom použili pojem normalizační guilty pleasure, mohl byste vyjmenovat tři filmy, které Vás osobně z daného období baví nejvíce sledovat? f)Jak dlouhou dobu jste psal knihu Těžká léta československého filmu, co bylo při psaní nejtěžší a jaké setkání Vás během sbírání podkladů nejvíce zasáhlo (v pozitivním i negativním smyslu).Děkuji za odpovědiZávěrem Vám chci poděkovat za Vaši monografii, která je pro mě jednou z nejhodnotnějších publikací, kterou jsem v minulých letech četl.:36pavlaJak se coby autor filmu o Palachovi díváte na současný „boj o revizi minulosti“? Chtějí podle vás jeho představitelé opravdu zpochybnit komunistický režim, nebo jim jde spíš o to, aby se minulost nepoužívala jako klacek v diskusi o dnešních problémech? Jak to řekl nedávno právě v Respektu historik Adrian Portmann - von Arburg: Je přirozené, že po revolučním zvratu jednoho systému mají nositelé nového řádu silnou tendenci vymezovat se vůči předchozímu režimu, aby posílili svoji legitimitu. V Česku tak definuje jedna významná část polistopadového politického spektra, zjednodušeně řečeno pravice, své sebepojetí rétoricky jasným odmítnutím komunistického režimu.15:18Štěpán HulíkDobrý den, omlouvám se, asi se nedostatečně orientuju. Pokud je bojem o revizi minulosti myšlena snaha najít na totalitním režimu něco principiálně dobrého, tak je to podle mě snaha odsouzená předem ke zmaru. Myšlenky, z nichž komunistická ideologie vyrůstá, jsou podle mě ze zásady pochybené.
Jinak mně taky vadí, když vidím, jak je strašidlo komunismu vytáhnuto pravicí vždycky před volbama. Myslím, že v těchhle případech je to opravdu snaha odvést pozornost od aktuálního dění. Tím spíš, že v každé z našich pravicových stran, které se o tohle snaží, najdete lidi s komunistickým režimem spojené. Jak to, že třeba ODS, která proti komunismu tak často brojí, nevadilo, že celé roky byl za jejich stranu poslancem a ministrem bývalý člen KSČ Vlastimil Tlustý? Pamatuje si někdo na něj? Boj proti komunismu je prostě v případě většiny našich pravicových stran dost pokrytecký. Jak se totiž vždycky nakonec ukáže, účel světí prostředky.:46Tomáš K.Jste „profesionál“ - jak se díváte na historickou věrnost filmových a televizních děl? A četl jste kritiku Hořícího keře od Jana Čulíka? pro ostatní čtenáře zde: http://www.blisty.cz/art/71956.html14:23Štěpán HulíkDobrý den. Můj osobní názor je, že film založený na skutečných událostech by měl hlavně pravdivě sdělit podstatu událostí, které popisuje. Jestli se v detailech od skutečnosti odchýlí a něco pozmění, není podle mě tak důležité. Hlavní je neměnit smysl, z černého nedělat bílé a naopak. Kritiku JČ jsem nečetl, ale slyšel jsem, že Keř je podle něj blábol a o mně si myslí, že jsem neschopný. Má na to plné právo. Každý ať si myslí a píše, co chce. Autor tu není od toho, aby svoje dílo bránil.:22Jarda PekárekDobrý den, rád bych se zeptal, zda jste film psal spíš jako „splátku minulých dluhů“, nebo je v něm podle vás zakódováno i něco aktuálního? A pokud ano, kde dnes vidíte hlavní nebezpečí nesvobody?14:29Štěpán HulíkHezký den přeju. To víte, každý autor se snaží, aby jeho dílo říkalo něco o tom, co právě všichni žijeme. Snažil jsem se o to i já. Nechci se dostat do pozice, kdy budu vysvětlovat svoji práci, tak jen řeknu, že pro mě tkví hlavní smysl Palachova odkazu v tom, abysme nebyli lhostejní k tomu, co se děje okolo nás. Dnešní nesvoboda je podle mě mnohem víc neviditelná než ta totalitní. Čím vším jsme dneska svázaní, aniž bychom si to uvědomovali, čemu všemu sloužíme a nevíme o tom? A jak se z toho vyvázat a jde to vůbec ještě, být jen „sám za sebe“?:01antiblbJak hodnotíte coby favorit Lvů úroveň české kinematografie, nejen loňské? Sledujete české filmy pravidelně? A máte i nějaké oblíbené seriály? Co třeba říkáte Vyprávěj? Není to úplný opak vašeho Palacha?14:38Štěpán HulíkČeský film není podle mě dlouhodobě v nijak dobré kondici. Přijde mi, že je hrozně provinční, jako bychom si vůbec nebyli vědomí, co se děje za hranicemi Čech. Většině našich filmů chybí opravdu silná, univerzálně srozumitelná témata, zdá se mně, že vůbec nereflektujem reálné potíže světa okolo nás. Naše filmy cílí na nějakého imaginárního diváka, chtěly by se jako by zalíbit všem, tím pádem se ve výsledku příliš nedotknou nikoho. Po formální stránce spousta našich filmů vypadá, jako by vznikla v roce 1995, jako by se kinematografie za tu dobu nikam neposunula.
Můj nejoblíbenější seriál jsou aktuálně True Detective:)
Co se týče Vyprávěj. Člověk by neměl hanět práci kolegů. V tomhle případě ale nemůžu jinak. Vyprávěj nesnáším. Kromě toho, že je podle mě ten seriál po filmařské stránce zcela impotentní, znechucuje mě ústřední poselství celé té věci. Že dějiny a vše, co s sebou ve všedním životě přináší, představují něco, co malý šikovný český človíček vždycky nějak očurá. Pardon. A opak Palacha to doufám je, a pořádný:):53LamaJak jste se k Palachovi dostal, přes studium normalizační kinematografie? Nebo to pro vás byla srdeční záležitost? A co vás nejvíc zaujalo na životě Evy Olmerové, o níž teď píšete?:33TiborKterá kinematografie východní Evropy se podle Vás nejlépe vyrovnáná s reflexí své komunistické minulosti?:34Alice H.Jaké největší změny doznal váš scénář k Hořícímu keři, než byl schválen k natáčení, a jaké případné změny přišly při natáčení a střihu?:41Ivo KazderaJak se cítíte, když vás a váš film Hořící keř označují za klíčové dílo dnešního zpozdilého anti-komunismu? Myslíte si, že by bylo lepší, kdyby film o Palachovi vznikl v 90. letech a ne dnes, kdy v české kinematografii absentují mnohem důležitější témata?14:47Štěpán HulíkDobrý den. Já nevím, kdo HK označuje za dílo zpozdilého antikomunismu? Přijde mně, že tyhle názory jsou spíš v menšině. Fakt si nemyslím, že jsme vytvořili geniální bezchybné dílo. Ale je myslím jasné, co se snaží HK říct a jakým způsobem to dělá. Aspoň svéprávným lidem to je jasné určitě.
V 90. letech by podle mě film o Janu Palachovi zapadl. Společnost měla jiné potíže. Ono není jen důležité co říkáte, jakým jazykem to říkáte, ale také kdy a na jakém místě. A já si myslím, že silná odezva, kterou Keř měl, souvisí právě se situací, v níž je naše země v roce 2013/14.
A jinak bych řekl, že téma je tak důležité, jakou důležitost mu autor dokáže dát. Nejsem nijak velký fanda Spielbergova „Lincolna“, ale baví mě, jak se skrz stovky let starý příběh vyjadřuje k současnosti. Nebo si vezměte rumunský film „Čtyři měsíce, tři týdny…“. To taky přece není „jen“ film o komunismu.:27Ludmila MichalcováJe něco, co byste s odstupem času ještě dopsal nebo změnil ve vaší knize Kinematografie zapomnění? Zabýváte se jako historik dále obdobím normalizace? Jaké nejkritičtější reakce jste na knihu měl?14:51Štěpán HulíkUdělal bych ještě víc rozhovorů. Zachytit vzpomínky lidí, kteří už pomalu odcházejí, mi přijde moc důležité.
Normalizací se částečně zabývám dál, protože píšu scénář o Evě Olmerové a její příběh se v té době odehrává. Ale to určitě nebude „film o normalizaci“. A taky mě vlastně nezajímá ta doba jako taková, zajímají mě spíš obecnější principy, které jsou platné tenkrát jako dneska, zajímá mě, jak se člověk chová pod tlakem, jak se lámem, když bysme se lámat neměli a co se s tím dá dělat…
Vlastně jsem na tu knížku nečetl jedinou výrazně zápornou kritiku. Ohlasy od čtenářů, laiků i odborníků, byly spíš pochvalné:):23KKMěla by se podle Vás přijmout opatření a při každém vysílání normalizačního kolaborant. filmu dávat upozornění před filmem - jako tomu bylo u 30 případů majora Zemana?14:56Štěpán HulíkSpíš bych ocenil, kdyby po filmu následovala diskuze, kde by odborníci - hlavně historici - vysvětlili, jak to „bylo doopravdy“. Nedělám si iluze, jak sledované by tyhle diskuze asi byly, ale stejně je to důležité. Jinak si myslím, že vysílání „kultů“ typu majora Zemana nebo Ženy za pultem pomáhají zbourat mýty, které hlavně v případě majora Zemana ještě moje generace měla - totiž že je to špičková, skvěle udělaná kriminálka. Najednou totiž vidíte, že povedené jsou z hlediska žánru asi tak dva nebo tři díly a zbytek je z dnešního pohledu akorát sranda a nezáměrná parodie.:50Milan KovářJe za Vámi již nepochybně poměrně dost práce. A to práce kvalitní. Zřejmě jste na sobě velice pracoval, máte nějaký recept/ radu, jak se udržet v pracovním „drajvu“ a vyhnout se poflakování? Díky.14:58Štěpán HulíkJéé, to jste mě pošimral na podbradku:) Moc děkuju.
Já nevím. Prostě chci ve svém oboru něco dokázat a vím, že to bude možné akorát tehdy, když na sobě budu pořádně makat. Takže se snažím. A jinak se taky někdy poflakuju, nebojte:):26IvoPři pohledu na realizované české filmy se nelze ubránit dojmu, že naše scénáristika není v nejlepší formě, přesto existuje řada objektivně kvalitních nezrealizovaných scénářů. Co myslíte, že je hlavním důvodem takového stavu a myslíte, že iniciativa třeba HBO může pomoci tuto situaci řešit?15:05Štěpán HulíkProsím pěkně, pokud víte o řadě objektivně kvalitních nezrealizovaných scénářů, pošlete mi je. Nebo aspoň naznačte, kde jsou schované:) Vážně, s kolegy po takových scénářích pátráme a myslím, že docela usilovně. Ale nejsou. Fakt ne. Chybí scénáře, chybí autoři. Víte, co si myslím? Bude to znít hrozně, ale část viny bych klidně připsal i současné koncepci FAMU. Na katedře režie si budoucí režiséři píšou scénáře sami, protože jsou přece autorští režiséři. A na katedře scenáristiky zase většina pedagogů chválí studenty za texty, které jsou pro ně jako autory sice osobní a niterné, ale bohužel v té rovině, která pro nikoho dalšího není zajímavá, které vlastně nikdo další ani neporozumí. Anebo které jsou rovnou nerealizovatelné. Ale jsou Umění.:33Filip ČermákNa jakém látce teď pracujete? Opět nějaké historické téma?15:08Štěpán HulíkDobrý den, už jsem částečně odpovídal. Jednou látkou je film o zpěvaččce Evě Olmerové, tu má točit Martin Krejčí. Druhou věcí je seriál pro HBO, který jsme si s kolegy vymysleli. To je věc ze současnosti.:14RadekGirooo! O tom sa nebav! ;) Drž se Štěpáne..15:20Štěpán HulíkAhoj Radku a děkuju! Tímhle pozdravem z domácích uherskohradišťských hájů bych se s dovolením rozloučil. Omlouvám se všem, kterým jsem nestihl odpovědět a děkuju všem, kterým stálo za to mi poslat otázku. Pěkný den, ŠH:42Mjr. ŽitnýDobrý den, kdybyste měl označit nejprorežimnějšího tvůrce, který by to byl? Karel Steklý, Vladimír Čech, Vojtěch Trapl, Otakar Vávra, Jiří Sequens? Jaký z rozhovorů v Kinematografii zapomnění byl pro vás nejpřínosnější? A připravujete ještě nějakou podobnou publikaci? Byla výborná, díky.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].