Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda

Reklama

Často hledáte, jak…

Novela silničního zákona

Řidičský průkaz bude už od sedmnácti, ale na zkoušku

Kupka: Novela silničního zákona zjednoduší bodový systém a rozliší závažné přestupky

Méně bodů, vyšší pokuta  • Autor: ČTK
Méně bodů, vyšší pokuta • Autor: ČTK

Objednejte si k odběru newslettery a informační servis Respektu


Systém trestných bodů pro řidiče se od příštího roku změní. Přísnější budou tresty u nejzávažnějších přestupků, zvyšovat se budou také některé pokuty. Auto budou moci řídit lidé už od sedmnácti, pokud s nimi bude sedět někdo dospělý - a začít chodit do autoškoly kvůli řidičskému průkazu na osobní vůz auto bude možné od 15,5 roku.

Pro začínající řidiče se zároveň s tím zavedou průkazy na zkoušku. Pokud v prvních dvou letech řidičské kariéry spáchají vážný přestupek, budou muset absolvovat dva preventivní kurzy, které si sami zaplatí. Ti, kteří mají oprávnění méně než dva roky, totiž způsobí v silničním provozu jedenáct procent nehod, ač v populaci řidičů tvoří tři procenta. 

Bodový systém se zjednoduší. Doposud bylo pět možných trestů, nyní budou přestupky ohodnocené na dva, čtyři a šest bodů, přičemž třeba za řízení pod vlivem alkoholu to znamená nižší trest - místo sedmi jen šest bodů. Zvyšuje se ale pokuta na 25 tisíc korun a pořád platí, že za dva takové přestupky za sebou přichází hříšník o řidičák. Princip dvanáct bodů a dost platí dál.

Zvyšují se i další pokuty, změna dává policistům možnost na místě udělit peněžitý trest 5500 korun, ve správním řízení se bude udělovat pokuta až ve výši 75 tisíc korun. V autě už nebude třeba vozit ani řidičský, ani technický průkaz.

Naplnění došla také jedna dlouholetá snaha poslanců ODS: na vybraných úsecích dálnic bude možné jezdit rychlostí 150 km/h. Experti na bezpečnost dopravy ale doufají, že je to vějička pro zastánce takových limitů a v reálu bude takových míst co nejmíň.

Cílem novely je podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) snižovat tragičnost tuzemských dopravních nehod. Česko je v téhle statistice pořád na tom špatném konci evropského žebříčku a zaostává za západní Evropou. Hlavním důvodem smrtelných nehod je přílišná rychlost, špatné předjíždění a nevěnování se řízení. Dodržování dopravních pravidel je podle zkušeností z bezpečnějšího zahraničí klíčový a novela má - slovy ministra Kupky - k jejich vymáhání přispět.

„Nový bodový systém se od začátku příštího roku dotkne milionů českých řidičů. Díky přehledně nastaveným pravidlům jasně rozlišíme závažné přestupky, které budeme postihovat přísněji. Naopak za menší prohřešky řidiči nezaplatí na pokutách tolik. Cílem je citelně postihovat vědomé porušování předpisů, které ohrožuje ostatní účastníky silničního provozu,“ řekl Kupka na středeční na tiskové konferenci, kde představil novelu zákona o silničním provozu, která začne platit od 1. ledna 2024 a kterou už podepsal prezident.


Předchozí vydání najdete na webu respekt.cz v rubrikách Informační servis a Newsletter.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].