Studenti u státních maturit
Autor: Archiv

Dnes odpoledne se maturanti dozví, jak dopadli v testech z češtiny, matematiky a cizího jazyka. Dozví se také, jak učitelé hodnotili jejich slohové práce. Hned po ránu už ale přišla dobrá zpráva z Cermatu, který státní část maturity připravuje. V jedné z úloh didaktického testu z češtiny Cermat objevil chybu a proto úlohu vyřazuje – nebo přesněji, každé dítě za ni dostane bod. Konkrétně se jedná o tuto úlohu:

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 21

Nemohl jsem tomu ani uvěřit. Seděl tam, na rohu ulice Na Můstku, obklopen skupinou dívek v krátkých sukních, neustále se chichotajících, které mu visely na rtech. Pán tvorstva, nejvýznamnější ze všech. Abyste se z něj, děvčata, nezbláznily, pomyslil jsem si.

(Vzhledem k povaze úlohy není zdroj výchozího textu uveden.)

21 Ve které z následujících oblastí je ve výchozím textu chyba?

A) psaní přímé řeči

B) psaní velkých písmen

C) psaní skupin mě/mně

D) shoda přísudku s podmětem

Nejen dětem, ale i odborníkům na mateřský jazyk zamotala úloha hlavu a nemohli se shodnout, co je správně. Jako první se nabízí varianta, že D je správně – a poslední věta textu má znít: Abyste se z něj, děvčata, nezbláznila, pomyslil jsem si. Právě toto měla být podle Cermatu správná odpověď.


Jenže, uvažovat se dá jinak. Když si někdo něco pomyslí, myšlenka být v uvozovkách sice nemusí, ale může. Což tedy text opravit takto: „Abyste se z něj, děvčata, nezbláznily,“ pomyslil jsem si. A v přímé řeči pak může být klidně nespisovnost, tedy ono „nezbláznily“. Kdo uvažuje takto, kloní se k odpovědi A.

Stejně tak si může říci, že citovanou větu dát do uvozovek nemusí, přesto ji budeme vnímat jako přímou řeč - a znovu platí, proč by emoci nemohla podtrhnout nespisovnost? Touto úvahou se pak dostaneme k závěru, že text je bezchybný, není správná žádná z nabídnutých odpovědí.

Odborník na český jazyk a vysokoškolský učitel Ondřej Hausenblas nejistotu nad touto úlohou glosoval slovy: „Skvělá úloha do debaty v hodině, do testu naprosto nevhodná.“ Tomáš Feřtek ze sdružení Eduin dodává: „Takové úlohy do maturitního testu, nástroje, který rozhoduje o dalším životě dětí, nepatří.“

Jinak ale Cermat letos mile překvapil. Zvláště ty, kdo mají v paměti první maturitní pokus před třemi lety. Tehdy odborníci našli v testu z češtiny čtvrtinu vadných otázek - takových, na které neexistovala jednoznačná odpověď. Cermat se však jejich názorem vůbec nezabýval a úlohy - i nula za nesprávnou odpověď na ně - zůstaly.

Tentokrát naopak bez otálení hlásí: úloha je chybná. A jako důvod přidává ještě další možnost řešení. Obvykle se sice má za to, že spisovně je „děvčata nezbláznila“. Jenže Pravidla českého pravopisu z roku 1999 říkají něco jiného: „Co jste nám, děvčata, připravily (nebo připravila)?“

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na web@respekt.cz.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte