Soukromé radary na odpis?
Spor o to, jestli můžou privátní firmy hlídat splašené řidiče nebo ne, konečně rozčísl Nejvyšší správní soud.
Spor o to, jestli můžou privátní firmy hlídat splašené řidiče nebo ne, konečně rozčísl Nejvyšší správní soud, jak jako první upozornily HN. A nutno říct, že zatím ke smůle lidí, které na silnicích nechrání plechy, pásy a airbagy. Chodce a cyklisty, neboť o nich je hlavně řeč, ale může těšit, že se na jejich ochraně pracuje.
Nejvyššímu správnímu soudu samozřejmě nelze vůbec vyčítat, že loni na silnicích (hlavně kvůli vysoké rychlosti) umřelo o 167 lidí víc než v roce 2006. Soud jenom zpřesnil výklad dost vágního zákona, ze kterého nebylo jasné, jestli mohou pirátské řidiče odhalovat se svými kamerami na silnicích i soukromníci. Teď je jasno: tohle můžou dělat jenom policisté. Velkých měst se verdikt moc nedotkne, mají na hlídání vlastní policii nebo si od privátních firem radary jen pronajímají a obsluhuje je zase člověk v uniformě. Což podle právníků není nic proti ničemu. Nad rozsudkem můžou zaplakat vesnice na velkých silničních tazích, které nemají na vlastní strážníky ani na radar a kde státní policie dává dobrou noc. Tam mělo smysl posílat privátní firmy, protože ty jediné mohly hazardéry za volantem zklidnit. Že radary fungují ukazuje příklad Prahy, která je jimi prošpikovaná od Bohnic po Jižní město a na jejím území počet nehod (i těch smrtelných) vytrvale klesá.
Důležité ale je, že soud netvrdí, že by soukromníci nemohli zapínat kamery jaksi z principu, že by to byla nějaká nepřípustná privatizace veřejné správy, jak v zamítavém rozsudku říkal soud nižší instance. Podle Nejvyššího správního soudu jenom „nelze měření rychlosti přenést na jiný subjekt bez zákonného zmocnění.“ Jinými slovy, když budou poslanci tentokrát důslednější a napíšou to do zákona, nemůže proti tomu nikdo nic namítat. A oni to také udělali. Do druhého čtení prošel zákon o policii, který to výslovně říká.
Až zákon vstoupí v platnost, budou mít podnikatelé s kamerami otevřené pole. Povzbuzující je, že se armáda hlídačů na silnicích bude rozšiřovat i o další dobře vybavené oddíly. Tady je třeba pochválit současnou vládu a zvlášť ODS za mnohakilometrový posun v dosavadních názorech. Ještě na začátku svého fungování dopřávala sluchu poslancům Tlustému s Dudáčkovou, kteří o sotva schváleném přísnějším zákoně mluvili jako o nesmyslné šikaně na silnicích, které je nutné učinit přítrž. Vláda se ale nenechala svést k rychlým změnám, počkala na dopad dosavadního systému, pozvala si odborníky a s nimi začala pilovat dosavadní nástroje tak, aby byly účinné. I když i dnes chce v některých pasážích bodového systému změkčovat (mají zmizet body za nesvícení), v důležitých naopak přitvrzuje (měly by skončit výmluvy na osobu blízkou).
Šikany na silnicích by zkrátka mělo přibývat a to je dobře. Můžeme se připravit na brutální útoky na emoce (má jít o kampaň s realistickými obrazy z havárií) nebo posílení počtu státních policistů až o sedm set. Doufejme, že také dostanou tolik let slibovanou techniku, jako jsou nová auta, motorky, kamery a radary, jejichž nákupy vázly na penězích, zpackaných výběrových řízeních a kdovíčem ještě. Strach, který dva měsíce po zavedení bodového systému vstoupil na nějaký čas do kokpitů zdejších aut, zachránil hodně životů. A měl by se tam vrátit.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].