Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda

Reklama

Často hledáte, jak…

Glosa

Renesance v Hollywoodu

Hollywood v koncích? Ani náhodou! Losangeleská továrna na sny měla loni rekordní domácí tržby. Přibližně deset a půl miliard dolarů vydali v loňském roce diváci za filmové zážitky z kinosálů ve Spojených státech a Kanadě. Z mnoha důvodů jsou to víc než překvapivá čísla. Oživení přišlo navzdory krizi a alarmujícím prohlášením lidí z branže ohledně popularity stahování z webu.

Avatar / Foto: Profimedia.cz • Autor: Profimedia.cz
Avatar / Foto: Profimedia.cz • Autor: Profimedia.cz

Jasně, hodně z celkového koláče stačil vydělat Avatar, když za sedmnáct dnů v minulém roce přinesl svým producentům přes tři sta padesát milionů jen na severoamerické půdě. Cameronův film předstihl pouze druhý díl Transformers a magický příběh z planety Pandora nekompromisně ukázal záda dalším tahákům z první pětky nejnavštěvovanějších filmů – kouzelné pixarovské pohádce Vzhůru do oblak, poslednímu Harrymu Potterovi a upírské emo romanci Stmívání: Nový měsíc. Jedna věc je jistá: kritikům internetového stahování poslední statistiky hodně berou vítr z plachet, když by chtěli trvat na tom, že pirátství zabíjí filmový průmysl.

Množství stažených filmů přitom totiž také stále stoupá. O čem to svědčí? Neexistují tvrdá data, ale je dost pravděpodobné, že kopie filmů stahované z torrentů mohou fungovat jako jistá forma účinné reklamy. O něčem vypovídal třeba Wolverine. Květnový komiksový blockbuster byl objektivně jedním z největších kvalitativních propadáků sezony. Dostal se na net jako jediný film s podobným rozpočtem měsíc před premiérou, podle respektované statistiky kolem serveru Torrent Freak se stal devátým nejstahovanějším filmem roku, a přesto jen za otvírací víkend vydělal v amerických kinech na 85 milionů dolarů. Na nezájem diváků nemohou žehrat ani tvůrci filmu Star Trek, který byl podle stejných dat loni absolutním favoritem mezi piráty. V kinech si nové nastartování sci-fi ságy vedlo jako sedmý nejúspěšnější film roku.

A koneckonců úplně čerstvé informace hovoří o tom, že za pouhé dva dny od umístění na web si nekvalitní kopie technologického zázraku s názvem Avatar obstaral přes síť fascinující počet 500 000 fanoušků. Kolik z nich už film nevidělo v kině nebo se na 3D verzi nechystá? Moc jich pravděpodobně nebude. Takže nějaké kategorické předpovědi soumraku amerického filmového průmyslu je nutné brát s rezervou.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].