0:00
0:00
26. 7. 20083 minuty

Česká bazénová republika

Vlastní bazén na vlastním pozemku za vlastní peníze. Právo na bazén je jednou z nových svobod a hlásí se o ně majitelé miniaturních příměstských zahrádek a třeba i občané z Podkrkonoší.

 
Autor: Respekt
Autor: Respekt

Malebné městečko Slavonice mívalo neméně malebnou plovárnu. Dnes tam jsou kopřivy a houští, ale okolní ulice se modrají zahradními bazény. Je to běžný obrázek, jen málokde obce investují do místních koupališť, protože přece „každý má bazén“.

↓ INZERCE

Je to dosti pravdivý argument. „Dcera už je na bazén tak zvyklá, že by se v rybníku ani nekoupala,“ řekl na toto téma pan Václav ze Sedlčanska týdeníku Ekonom. Hospodářské noviny minulý týden přinesly zase odhady, podle nichž na čtyřicet lidí u nás připadá jeden bazén. Doháníme USA, kde jeden bazén připadá na třicet obyvatel. Jsme prostě bazénová republika.

A určitě to není tím, že by Češi tak vášnivě plavali. Modrý bazén je symbol nové prosperity. Je ztělesněním étosu raného kapitalismu, stejně jako třeba modrý pták v klopě jeho budovatelů. Vlastní bazén na vlastním pozemku za vlastní peníze. Právo na bazén je jednou z nových svobod a hlásí se o ně majitelé miniaturních příměstských zahrádek a třeba i občané z Podkrkonoší. Konkrétně ve Vrchlabí; novinové články z konce 90. let dokumentují, jak tamní sváděli boj s ochránci přírody, s fyzikou, neboť voda nechce stát na kopci, i s počasím, protože jen málokdy je tady opravdu na koupání.

Bazén byl a je symbolem rostoucího blahobytu: v průběhu let byl pořád dostupnější a dnes ho lze pořídit za polovinu průměrného platu. Zároveň se stal dokladem cenové senzibility českého zákazníka; právě proto na bazénovém boomu nejvíc vydělává řetězec Mountfield nabízející ty nejlevnější bazény a kolo štěstí plné slev.

Bazénů utěšeně přibývá i nadále, podle Mountfieldu dokonce víc než kdy dřív. Zároveň ale přicházejí signály, že něco se mění. Majitelé miniaturních zahrádek v satelitech si začali všímat různých jejich nevýhod, třeba že se na ně kvůli bazénu skoro ani nevejdou. V USA, kde mají ještě více bazénů, a tedy více prosperity, jsou najednou na prodej domy s bazénem a nesplacenou hypotékou. Vůbec bohaté země, kvůli kterým jsme po bazénech zatoužili, spíš utahují kohoutky v koupelně, než by napouštěly vodu na plavání, a hlásají, že voda je ropa 21. století. Někdo si bazén nemůže dovolit a další ho přestavuje na žabí jezírko, protože ho prohlašuje za neekologický a celkově nevkusný.

Věci jsou prostě složitější, než se původně zdálo. Česká společnost, jen co se definitivně zbaví naivity raného kapitalismu, se na svět asi taky začne dívat jinak. A pak začne uvažovat, co s těmi krásnými modrými bazény.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].